Back to Top

Kirjanpitäjäksi Mandaattiin!

Kirjanpitäjäksi Mandaattiin!

Etsimme iloista kirjanpitäjää Tilitoimisto Mandaatin Tampereen tiimiin!

Tehtävä: Kirjanpitäjä

Paikkakunta: Tampere

Hakuaika: Palkkaamme kirjanpitäjän heti sopivan löytyessä

Tilitoimisto Mandaatti on suomalainen dynaaminen ja kehittyvä perheyritys, joka tarjoaa asiakkailleen kirjanpidon lisäksi bisnesviisautta.

Etsimme joukkoomme kirjanpitäjää

Tehtäviisi kuuluu kirjanpito, tilinpäätökset, palkanlaskenta sekä yrittäjän neuvominen. Päämääränämme on saada asiakkaamme yritystoiminta kukoistamaan.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Vaikeuksien voittaminen lisäsi uskoa itseen, Mandaatista saa kullanarvoista sparrausta

Vaikeuksien voittaminen lisäsi uskoa itseen, Mandaatista saa kullanarvoista sparrausta

Bistro Pannu ja Huoneen ravintoloitsijalle Marialle koronatilanteesta selviytyminen valoi uskoa omaan yrittäjyyteen – Mandaatti on antanut kannustusta ja konkreettisia vinkkejä

Bistro Pannu ja Huone sijaitsee Tampereen Onkiniemessä, vanhassa ja idyllisessä Haarlan tehdaskiinteistössä. Lounas-kahvila ja juhlapalveluita tarjoavaa bistroa on luotsannut viime syksystä lähtien dynaaminen ja iloinen Maria Miettinen.

Tuoreen yrittäjän alkutaival on ollut täysin ennakoimaton, mutta jututetaanpa hetki Mariaa hänen tähän astisista vaiheistaan ravintoloitsijana.

– Kun aloitin tässä yrittäjänä viime vuoden syyskuussa, asiakkaiden kiinnostus oli valtavaa. Ostin liiketoiminnan edelliseltä yrittäjältä ja järjestin heti asiakaskyselyn. Sain siitä paljon hyviä ideoita, joista osaa lähdin koittamaan käytännössä.

Nopeasti Marian punaiseksi langaksi ravintolagenressä kiteytyi välitön ja rento tunnelma sekä asiakkaan alituinen kuunteleminen.

– En halua tehdä laput silmillä omaa juttua, vaan kuuntelen koko ajan asiakkaita herkällä korvalla. Sitä tarjotaan, mitä asiakkaat toivovat. Päämääräni on, että kaikki onnistuu ja minulla ei saa olla rajoitteita, että teen vain tätä juttua, kun olen niin päättänyt, Maria kertoo.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Tilitoimiston vinkit yrittäjälle koronapandemian aikana

blog_6

Täydennetty pe 3.4., ma 30.3., ke 25.3., ma 23.3., pe 20.3., to 19.3., ke 18.3.

Koko Suomi on yllättävän pandemian kourissa.

Tilitoimisto Mandaattiin on tullut yrittäjiltä runsaasti kyselyitä, että mitä kannattaa tehdä nyt, kun korona kurittaa liiketoimia.

Mitään taikapilleriä ei meillä, eikä kenelläkään ole antaa tässä tilanteessa. Kannattaa kuitenkin aina optimoida tilanne ja tehdä ne toimenpiteet, jotka ovat mahdollisia.

Keräsimme Mandaatissa listaa toimenpiteistä, jotka ovat käyttökelpoisia yrityksille tiukassa tilanteessa.

  • Finnveralta voi saada apua kassakriisiin koronan aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Finnvera voi myöntää takauksen pankin myöntämään käyttöpääomalainaan. https://www.finnvera.fi/kasvu/ajankohtaista-yrityksille/ajankohtaista-yrityksille
  • Businessfinlandilta voi hakea rahoitusta yritykset, (työntekijöitä 6-25) joiden liiketoiminta kärsii koronavirustilanteesta. Rahoituspalvelujen asiakkaita ovat muun muassa matkailu, matkailun oheispalvelut, luovat ja esittävät alat sekä kaikki toimialat, joiden alihankintaketjujen toimivuuteen koronavirustilanne on vaikuttanut tai vaikuttamassa. Rahoitusta voidaan myöntää myös kotimarkkinoilla toimiville yrityksille.Rahoitusta ei voida myöntää, jos kyseessä on suuri yritys, toiminimi, julkinen organisaatio, säätiö, yhdistys tai ahvenanmaalainen yritys. Lue lisää businessfinlandin rahoituksesta: ./hairiotilannerahoitus/korona/pk-yritys
  • Ti 31.3.avautuu ELY-keskuksen uusi rahoitusmuoto pienyrityksille (1-5henkeä): ely-keskukset-tukevat-pienyrityksiä
  • Yksinyrittäjä voi saada 2000 euron toimintatuen. Lue lisää: Koronatuki yksinyrittäjälle
  • Neuvottele maksuaikaa TyEl:in. Eli soita omaan työeläkevakuutusyhtiöösi.
  • Ota yhteys pankkiin ja sovi lainojen maksun lykkäyshaku. Myös henkilökohtaisen talouden lainoihin, kuten asuntolainaan kannattaa ottaa lyhennystaukoja.
  • Jos ennakkoveroja on maksettu, niihin kannattaa hakea pikaisesti muutos. Tee itse ennakkoverojen muutosilmoitus tai anna se kirjanpitäjäsi tehtäväksi.
  • Lomauta, jos työt ovat ihan seisauksissa. Monet yritykset ottavat käyttöön nyt lomautuksissa poikkeuspykälän. Lue lisää lomautuksista tästä: https://yle.fi/uutiset/3-11259293
  • Hallitus tarjoaa yrittäjille poikkeuksellista mahdollisuutta työttömyystukeen. Lue lisää Yrittäjän työttömyysturva
  • Verottajalta voi hakea maksujärjestelyjä maksamattomiin veroihin 25.3. alkaen. Lue lisää Verohallinto maksujärjestelujä helpotetuin ehdoin
  • Hallitus päätti yritysten tukipaketista pe 20.3. lue lisää https://yle.fi/uutiset/3-11267161
  • Vaikka osingonjaosta olisi tehty jo päätös, niin niitä ei tarvitse nostaa nyt. Voit nostaa ne vasta kahden vuoden päästä tai viimeistään kolmen vuoden päästä tai nostaa heti ja sijoittaa halutessasi takaisin yhtiöön.
  • Pyri neuvottelemaan vuokranantajan kanssa toistaiseksi tai määräajaksi vuokranalennus. Yleensä vuokranantajat pitävät kiinni hyvästä vuokralaisesta, kuin jättävät kiinteistön tyhjilleen ajaksi x. Tyhjä liikehuoneisto tulee yleensä vuokranantajalle kalliimmaksi kuin hetkellinen alennus vuokraan. Jos vuokranantaja ei suostu kohtuullistamaan vuokraa, kannattaa yrittää neuvotella toisena vaihtoehtona maksuaikaa.
  • Myös muihin suurempiin eriin kannattaa hakea lisää maksuaikaa.
  • Yel:n tilapäinen alentaminen parantaa kassaa, mutta tämä on riskiveto. Jos kuuluu itse riskiryhmään, Yelin ennallaan pito on varmasti järkevää. Ja tämä on jokaisen arvioitava tykönään, onko valmis ottamaan tällaista riskiä. Virallisesti tätä ei suositella.
  • Lähtökohtaisesti vakuutusmaksuja ei kannata ensimmäisenä karsia, riskienhallinnan on nyt hyvä olla kunnossa. Nyt kun tehdään nopeita päätöksiä poikkeuksellisissa olosuhteissa, on erityisen tärkeää pitää voimassa myös oikeusturva- ja vastuuvakuutukset.
  • Harkitse myyntisaamisille rahoittajaa. Näin saisit kotiutettua rahaa varmasti ja nopeasti ja vähennettyä luottotappioriskiä, mm. tästä yhtiöstä meillä Mandaatissa on kokemusta. Financelink rahoittaa myös isoja summia. http://www.financelink.fi
  • Onko yrityksessäsi jotain kiinteitä kuluja, joita voi hetkellisesti karsia?
  • Onko nurkkaan tullut jotain myytäviä tavaroita? Myy ne.Tässä on toki ongelmana se, että ostopuolella ei ole nyt imua.
  • Kohtuullista toistaiseksi oma palkka, jos et ole sitä vielä tehnyt. Toisinaan myös työntekijät ovat valmiita kohtuullistamaan palkkaa, jotta yritys selviäsi tolpillaan vaikeimpien aikojen yli. Neuvottele tästä henkilökuntasi kanssa.
  • Onko mahdollista tehdä hetkellisesti palkkatöitä? Ainakin sote-puolella, elintarvikekaupanalalla ja rakennusalalla on imua, jos ammattitaitoa on.
  • Onko liiketoiminnassasi joku suunta, jossa kassakone voisi kilistä? Tällaisista asioista kannattaa keskustella luotettujen bisneskumppaneiden kanssa. Esimerkiksi ravintola-alalla kannattaa viimeistään nyt hyödyntää kotiinkuljetuspalveluja. Monet palvelualojen yritykset kampanjoivat nyt lahjakorteilla. Monia koulutuksia voi järjestää etänä. Jos järjestit aikaisemmin ryhmätunteja, vositko tarjota nyt valmennusta opetusta yksilöille tai pienryhmissä? Voitko siirtyä tuottamaan palvelusi sisätiloista ulos? Onko verkkokaupan tekeminen nyt vaihtoehto? Aika moni on jo pystynyt kehittämään jotain vaihtoehtoisia uusia avauksia liiketoimintaansa. Muista, että aina voi miettiä vaihtoehtosia tapoja. Koskaan kukaan ei ole vielä keksinyt viimeistä uutta hyvää bisnesideaa. Kun maailma muuttuu, silloin on usein rako keksiä jotain uutta. Näitä asioita puntaroidessasasi voit myös ottaa yhteyttää omaan tilitoimistoosi.
  • Selvitä, oletko oikeutettu yrittäjän asumistukeen tai toimeentulotukeen.
  • Kannattaa tehdä niitä asioita, joita voi tehdä. Esimerkiksi somen kautta voi pyrkiä pysymään ihmisten mielissä. Kannattaa myös suunnitella askelmerkkejä ja konkretiaa tuleviin markkinointitoimenpiteisiin, jotta pystyt toimeenpanemaan niitä, kun pandemia hellittää. Monet aikaisemmat lamat ja taantumat osittavat, että ne yritykset, jotka ovat jatkaneet myyntiä ja markkinointia myös surkeina aikoina, ovat olleet parhaassa iskukyvyssä, kun hyvät ajat ovat koittaneet. Kannattaa muistaa myös se, että suurin osa ekonomisteista on sitä mieltä, että koronan aiheuttama taloudellinen notkahdus on V:n muotoinen. Eli erittäin syvä ja erittäin nopea, mutta sieltä noustaan nopeasti myös ylös.
  • Korona-epidemiasta on myös liikkeellä vääriä tietoja ja väärinymmärryksiä yritystoiminnan suhteen. Joku on esimerkiksi luullut, että ei-kriittiset liiketoiminnot pitäisi sulkea nyt kuukaudeksi. Niinhän ei asian laita ole. Älä siis tee mitään hätiköityjä päätöksiä.
  • Kuulostele, mitä valtakunnassa päätetään: Tuleeko konkretiaa pienyrittäjille?
  • Lue säännöllisesti yrittajat.fi -sivua. Sieltä löytyy ajantasaisia korona-vinkkejä yrittäjille.
  • Älä menetä toivoa! Älä menetä uskoa yritystoimintaan! Tästä selvitään. Kautta aikojen yritykset ovat päässeet yli kummallisistakin kuvioista, joita maailma on eteen heittänyt. ????
  • Ota yhteys omaan kirjanpitäjään ja kysy juuri Sinun yrityksellesi räätälöityjä neuvoja.
  0 Comments
0 Comments

Mandaatti avaa tilitoimiston Turkuun

Mandaatti avaa tilitoimiston Turkuun

Tämänhetkisen suunnitelman mukaan toimisto avaa fyysisesti ovensa toukokuun alussa.

Tilitoimisto Mandaatin palveluiden ennakkomarkkinointi ja asiakassuhteiden solmiminen Turussa on kuitenkin jo aloitettu.

– Turku on yksi Suomen tärkeimmistä kasvukeskuksista ja alue on tällä hetkellä aikaisempaa vahvemmassa nousussa. Tilitoimisto Mandaatin palvelut ovat nykyään täysin sähköisiä ja pystymme palvelemaan asiakasta, vaikka fyysinen etäisyys olisikin suuri. Siitä huolimatta asiakkaillemme on tärkeää, että toimisto on fyysisesti omassa tai lähikaupungissa. Näistä syistä yhtiöllemme on ollut intressinä laajentaa Turkuun, Mandaatti-konsernin johtaja Markku Ahola pohtii.

Turussa Mandaatti aikoo pärjätä monipuolisella taloushallinnon osaamisellaan ja erottua kilpailijoista tarjoamalla nopeaa ja proaktiivista asiakaspalvelua.

– Olemme halunneet pitää kiinni siitä, että oma kirjanpitäjä on nopeasti puhelinsoiton päässä ja tavoitteena on, että hän pystyy tukemaan yritystä taloushallinnon kysymyksissä parhaalla mahdollisella tavalla.

– Tavoitteenamme on saada asiakasyrityksemme liiketoiminta kukoistamaan.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Verkkolaskulaki astuu voimaan 1.4. Oletko valmistautunut?

Verkkolaskulaki astuu voimaan 1.4. Oletko valmistautunut?

Yrittäjä, oletko perehtynyt siihen, miten uusi verkkolaskulaki vaikuttaa yritykseesi?

Huolehdithan siirtymisestä verkkolaskutukseen, jotta saat jatkossakin myyntisaatavat kotiutumaan.

Otetaanpa esimerkiksi tällainen potentiaalinen tilanne.

  • Toimitat toiselle yritykselle tai julkiselle sektorille tuotteen tai palvelun.
  • Pistät laskun menemään etanapostilla tai sähköpostilla.
  • Vastaanottaja ei maksa laskua.
  • Jäät ilman rahojasi. Tilanne on laillinen.

Tämä epämukava tilanne voisi olla mahdollinen huhtikuun alusta alkaen, jolloin uusi verkkolaskulaki tulee voimaan.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ostajat voivat antaa myyjälle laskunmaksun ehdoksi sen, että myyjän on kyettävä toimittamaan lasku verkkolaskuna sähköiseen laskutusjärjestelmään.

Jos olet siis myyjänä, ostaja voi asettaa laskunmaksun ehdoksi sen, että laskun pitää olla verkkolasku. Sähköpostiin skannausosoitteeseen lähetetty lasku ei ole verkkolasku.

Verkkolaskulaki ei koske yrityksiä, joiden vuotuinen liikevaihto on alle 10.000 euroa. Myös pelkästään kuluttajamarkkinoiden piirissä toimivat yritykset ovat lain ulkopuolella.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Osallistu bisnesklinikalle - saat buustia yritystoimintaasi

Osallistu bisnesklinikalle -saat buustia yritystoimintaasi

Tilaisuudet on peruttu.

Tilaisuuksiin ilmoittautuneet saavat alla olevat Procountor-tarjoukset.

Jos haluat päästä osalliseksi näistä tarjouksista, voit ilmoittautua alla olevista linkeistä.
Järjestämme webinaarin, joka esittelee Procountoria pe 20.3. klo 9-11.

Bisnesklinikat ovat täällä taas!

Haluatko rahanarvoisia vinkkejä bisneksen kehittämiseen? Jos vastasit kyllä, Mandaatin bisnesklinikka tarjoaa yritystohtoreita käyttöösi. Lisäksi klinikan kävijälle on useampikin mahtava alennustärppi luvassa.

  • Sähköinen Taloushallinto Procountor avausmaksu hintaan 0e (norm. 295e)
  • Sähköinen Taloushallinto Procountor kolme ensimmäistä kuukautta maksutta
  • 2 leffalippua

Mandaatin bisnesklinikoilla maaliskuussa pääset tapaamaan liike-elämän ammattilaisia, jotka ovat valmiita sparraamaan ja pohtimaan yrityksesi asioita. Ovatko yrityksellesi ajankohtaisia asioita esimerkiksi:

  • Yhtiömuodon valitseminen tai sen vaihtaminen
  • Sähköiseen taloushallintoon siirtyminen
  • Sähköisten verkkolaskujen lähettäminen
  • Yrityksen laajeneminen uusille markkinoille
  • Hinnoittelu ja tuotteistaminen
  • Sosiaalisen median markkinointi
  • Erilaisen sopimusten, kuten osakassopimuksen tekeminen
  • Ajan ja rahan säästäminen oikean tilitoimiston avulla

Jos kaipaat koutsausta yhdessä tai useammassa yllä mainitussa asiassa, ilmoittaudu Bisnesklinikalle!

Klinikoilla on tavattavissa mm.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Vesa Nurrosta palvelupäällikkö Mandaattiin

Vesa-3-400x250

Nimitysuutisia!

Rakennusliikeasiantuntija Vesa Nurro on nimitetty Mandaatissa myös palvelupäällikön tehtävään.

Kerrotko Vesa meille uudesta tehtävänkuvastasi?

– Tehtäväni Mandaatissa koostuu yritysneuvonnan ja kirjanpidon lisäksi prosessikehitystyöstä, sisäisten ja ulkoisten koulutusten pitämisestä sekä automaatio- ja ohjelmistoasiantuntijan tehtävistä.

– Työssäni neuvon Mandaatin taloushallinnon ammattilaisia, miten eri tilanteissa kannattaa toimia, jotta Mandaatin asiakas saa parhaan mahdollisen palvelun.

Miten olet edennyt urallasi Mandaatissa?

– Aloitin työt Oulun Mandaatissa vuonna 2013 eli seitsemän vuotta sitten.

– Muutaman vuoden jälkeen siitä lähdin perustamaan meidän Limingan toimistoa, jossa työskentelin vajaa pari vuotta.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Aloitustapaaminen kirjanpitäjän kanssa

Aloitustapaaminen kirjanpitäjän kanssa

Aloituspalaveri Tilitoimisto Mandaatissa

Mandaatin Hung ja mainostoimisto IINE Studion Heidi pitivät kirjanpitäjän aloituspalaverin, jossa käytiin läpi yritystoiminnan ja yhteistyön aloittamiseen liittyviä käytännön asioita.

Mandaatissa homma etenee niin, kun uusi asiakas antaa kirjanpitonsa Mandaatin tehtäväksi, yrittäjän oma kirjanpitäjä kutsuu asiakkaan tapaamiseen.

Aloituspalaverissa yrittäjä kertoo omalle kirjanpitäjälleen yritystoiminnastaan, sen tavoitteista ja suunnitelmista. Näistä asioista kirjanpitäjän on syytä olla riittävästi perillä, jotta hän pystyy tukemaan asiakastaan optimaalisella tavalla.

On myös mukava juttu, että yrittäjä ja kirjanpitäjä tuntevat toisensa henkilökohtaisesti.

Aloitustapaamisessa Kirjanpitäjä neuvoo asiakasta tositteiden toimittamisessa ja ohjelmiston käytössä.

Viimeistään tässä vaiheessa katsotaan myös, onko kaikki viranomaisilmoitukset ajan tasalla, kuten ilmoitukset arvonlisärekisteriin ja ennakkoperintärekisteriin tehty.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Yhtiömuodon muutos – Milloin toiminimi kannattaa muuttaa osakeyhtiöksi?

Yhtiömuodon muutos – Milloin toiminimi kannattaa muuttaa osakeyhtiöksi?

Mistä tiedän, milloin toiminimi kannattaa muuttaa osakeyhtiöksi?

Nyrkkisääntönä pidetään 100 000 euron liikevaihtoa, mutta järkevämpää on miettiä tulosta. Kun verotettava tulos ylittää 40 000 euroa, yrityksen on verotushyödyn takia järkevämpää muuttua osakeyhtiöksi.

Mitä muuta hyötyä osakeyhtiöstä on?

Veroetujen lisäksi osakeyhtiön status mielletään korkeammaksi. Lisäksi oy:ssä omistajia voi olla useampia. Yksi merkittävä asia on, että toiminimiyrittäjä vastaa yrityksestään omalla omaisuudellaan. Eli jos toiminimi tekee konkurssin yrittäjä voi menettää talonsa, osakeyhtiön suhteen näin ei käy.

Osakeyhtiön tulot eivät mene yrittäjän ansiotuloveroksi, joten verotuksen optimointi on mahdollista.

Elämässä voi tulla myös tilanteita, jolloin palkkaa ei kannata nostaa niin esimerkiksi sosiaalietuuksien säilyttämisen takia.

Osakeyhtiö pystyy myös tarjoamaan luontoisetuja yrittäjälle, kuten autoedun, kulttuuri-, hieronta- ja liikuntasetelit sekä lounasedun.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Osakassopimus turvaa osakkaat epämukavilta yllätyksiltä!

Osakassopimus turvaa osakkaat epämukavilta yllätyksiltä!

Osakassopimus

Haluatko kutsua työntekijäsi osakkaaksi? Suunnitteletko kaverisi kanssa yhteistä yritystä? Etsitkö yhtiökumppania yritykseesi?

Kaikissa näissä tilanteissa on tähdellistä tehdä osakassopimus. Osakassopimus on omistajien keskinäinen sopimus heidän suhteistaan keskenään sekä suhteesta yhtiöön.

Milloin osakkuuskysymykset ovat yleisimmin ajankohtaisia?

  • Yleensä osakkuusasiat ja osakassopimukset ovat ajankohtaisia aina, kun yrityksessä on omistajia enemmän kuin yksi. Osakkaita tulee yritykseen yleensä perustamisvaiheessa. Kaverukset, sisarukset taikka muutoin saman liiketoiminnallisen vision omaavat henkilöt päättävät lyödä hynttyyt yhteen ja pistää kassakoneen kilisemään.

Miksi jo toiminnassa olevaan yritykseen kannattaa ottaa uusia osakkaita?

  • Yksi keskeisimmistä syistä ottaa osakkaita yritykseen on osakkaan sitouttaminen yrityksen toimintaa ja tai työntekijän palkitseminen. Uusia osakkaita voidaan ottaa yhtiöön myös sijoittajiksi.

Milloin kannattaa ottaa uusia osakkaita?

  • Yleensä osakkaita otetaan yrityksen käännekohdissa, kuten yhtiön kasvaessa voimakkaasti tai suuntautautuessa jollakin tapaa uudella tavalla. Myös yrityksen avaintyöntekijöitä voidaan sitouttaa osakkuuden avulla.

Miten osakas hyötyy yhtiöstä?

  • Osakas hyötyy luonnollisesti siten, että se saa osakkuutensa verran yritystä omistukseensa. Eli tässä vaiheessa on mahdollisuus päästä omistavaan kansanosaan, jos ei moista statusta ole jo aikaisemmin ollut. Jos yritys tekee voittoa, osakas on oikeutettu saamaan osinkoa. Myös yhtiön myyntitilanteessa osakas voi päästä nettoamaan eli käsiksi ihan riihikuivaan rahaan.

Mitä hyötyy yritys?

  • Osakkaaksi ottamalla yritys sitouttaa ja palkitsee. Tällä konstilla voi saada sitoutuneemman ja motivoituneemman työntekijän.

Voiko jollekin osapuolelle olla haittaa osakkuudesta, esimerkiksi voiko osakkaalle koitua seuraamuksia, jos yhtiö tekee esimerkiksi konkurssin?

  • Esimerkiksi osakeyhtiön konkurssitapauksessa osakas ei ole vastuussa yhtiön veloista, ellei hän ole henkilökohtaisesti ollut niitä takaamassa.
  • Osakassopimusten avulla pyritään ennakoimaan ja estämään ristiriitatilanteita.

Haluan myydä yritykseni osakkeita työntekijöilleni. Miten määrittelen osakkeiden hinnan?

  • Silloin kun osakkuuden päämääränä on sitouttaa työntekijä ja osakkuuden osuus jää pieneksi, osakkeet voi antaa vaikkapa palkkioksi.
  • Jos haluaa myydä osakkeita, niiden arvon voi määritellä aikaisemmin sijoitetun pääoman tai yrityksen substanssiarvon (yrityksen substanssiarvo = yrityksen varat – velat) avulla. Yleensä työntekijöitä sitoutettaessa osakkuuden arvo on pieni tai pienehkö.

Kannattaako minun pitää enemmistöosakkuus itselläni?

  • Tyypillisin tapaus on, että yhtiön perustajat pitävät itsellään enemmistöosakkuuden. Näin heillä säilyy myös päätäntävalta yrityksessä.

Miten pääsen osakkaista eroon?

  • Ainakin maksamalla. Jos yrityksessäsi on nukkuvia osakkaita, jotka eivät millään käytännön panoksella osallistu yhtiön toimintaan, vaan nauttivat pelkistä osinkotuotoista sekä yhtiön arvonnoususta, voi osakkaista eroon pääseminen olla käytännöllistä. Pienemmällä rahalla niistä pääsee silloin eroon silloin kun yhtiön liikevaihto on 1 miljoonan kuin 10 miljoonaa.
  • Osakassopimuksen avulla voidaan määritellä etukäteen se, että millaisia sitoumuksia tai panostuksia osakkailta vaaditaan ja millaisissa tapauksissa ja millaisilla korvauksilla osakkuudesta voi luopua.
  • Sen takia onkin erittäin viisasta tehdä etukäteen asiantuntijan kanssa osakassopimus, jotta vältyttäisiin yllättäviltä tilanteilta.

Onko osakassopimuksen tekeminen pakollista?

  • Laki ei vaadi osakassopimuksen tekemistä. Sekä yhtiön että osakkaiden kannalta sopimuksen teko on kuitenkin järkevää, jotta turhilta riitatilanteilta vältytään.
  • Usein osakassopimuksien tarkoitus on rajoittaa osakkaiden oikeuksia yhtiön suhteen.
  • Osakeyhtiölaki suojelee osakkaita kohtuullisesti ja osakeyhtiölailla on suuri vaikutus osakassopimusten tekemiseen. Osakassopimuksia ei kuitenkaan säätele mikään laki. Näin ollen sen tulkinnassa käytetään tavanomaisia sopimusoikeudellisia käytäntöjä.

Kannattaako osakassopimuksen tekoon käyttää asiaan erikoistunutta juristia vai tuleeko netin sopimuskoneilla yhtä päteviä sopimuksia?

  • On erittäin järkevää sopimusoikeuteen erikoistunutta asiantuntijaa osakassopimuksen tekemisessä. Kun ammattilainen kätilöi sopimusta se on paitsi kaikkien sopijapuolten näkökulmasta tähdellinen myös juridisesti pätevä.
  • Netin sopimuskoneet eivät pysty ottamaan huomioon eri yritysten ja erilaisten osakastilanteiden vaihtelevia kokonaisuuksia. Osakassopimusten tarkoitus ja sisällöt voivat olla hyvinkin erilaisia. Osakassopimusta tehtäessä pitää huomioida niin osakkaiden intressit, yrityksen liiketoiminnalliset päämäärät ja osakkaiden asema yhtiössä.
  • Kuten sanottua laki ei anna osakassopimukselle mitään sisällöllisiä vaatimuksia, mutta yleisimmin osakassopimuksilla määritellään omistuksen lisäksi rahoitukseen, päätöksen tekoon sekä taloudellisiin etuihin tai vastuisiin liittyvistä asioista. Tavallista on määritellä myös salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvat tiedot sekä kilpailukieltoon liittyvät kysymykset.
  • Usein osakassopimuksiin voi tulla muun muassa rajoituksia osakkeiden myymisen suhteen.
  • Sopimusta tehtäessä on olennaista, että kaikki sopijapuolet käsittävät, mitä sopimus käytännössä tarkoittaa. Olennaista on varmistaa myös, että sopijat ymmärtävät sopimuksen samalla tavalla.
  • Hyvä systeemi lähteä muokkaamaan osakassopimusta on sellainen, että joko pääosakas tai kaikki osakkaat pistävät ylös asioita, joita he haluavat sopimukseen sisällyttää. Tällaisia etukäteen mietittäviä asioita ovat esimerkiksi: mikä on osakkaiden työpanos tai muu asiantuntijapanos yhtiön suhteen, voiko yhtiöön jäädä esimerkiksi nukkuvaksi osakkaaksi, vai halutaanko tällainen mahdollisuus eliminoida, voiko osakkeita myydä ulkopuolisille vai onko nykyisillä osakkailla etuosto-oikeus, mitä jos joku kuolee tai tulee oikeustoimikelvottomaksi tai ei kykene enää työskentelemään yhtiössä, miten päätöksiä tehdään eli vaaditaanko yksimielinen, määräenemmistö vai enemistöpäätös ynnä muuta sellaista. Pätevä lakimies osaa hoksauttaa ja neuvoa sitten osakkaita myös kysymyksissä, joita nämä eivät välttämättä edes osaa itse ottaa huomioon. Nykyään on erilaisia sopimuskoneita, mutta niiden kyky ottaa huomioon jokaisen yhtiön ja sen osakkaan ainutlaatuinen tilanne ei pysty korvaamaan yritysasioihin ja sopimusjuridiikkaan perehtyneen lakimiehen ammattitaitoa.
  • Hyvä osakassopimus pakottaa osakkaat jo etukäteen miettimään sopijapuolten yhteiset sekä eriävät intressit elämäntilanteiden ja yhtiön muuttuessa. Hyvä osakassopimus paitsi antaa vastaukset moniin tilanteisiin yhtiön ja osakkaiden käännekohdissa, se myös ehkäisee hyvin riitaa.

Nämä edellä mainitut asiat ovat kaikki sellaisia, joiden takia ammattilaisen käyttäminen juridisesti pätevää osakassopimusta tehdessä on enemmän kuin paikallaan.

Tilitoimisto Mandaatilla on vankka käytännön kokemus osakasasioihin ja osakassopimuksiin liittyvistä kysymyksistä.

Mandaatin lakimies, oikeustieteen maisteri Eerik Ahola on erikoistunut yritysasioihin ja -sopimuksiin. p. 0401989410

  0 Comments
0 Comments

Kannattavampaa yritystoimintaa. Tilitoimiston 4 vinkkiä parempaan bisnekseen.

Kannattavampaa yritystoimintaa. Tilitoimiston 4 vinkkiä parempaan bisnekseen.

Miten teet yritystoiminnastasi kannattavampaa?

4 vinkkiä kannattavampaan bisnekseen

Kun yrittäjä aloittaa liiketoimintansa, hän on täynnä osaamista, tarmoa ja ihanteellisia arvoja. Monesti tarmokkuus ja arvot ajavat yrittäjän siihen pisteeseen, että hän lisää liikevaihtoa tekemällä aina vain enemmän, juoksemalla aina vain lujempaa. Sehän ei ole tarkoitus. Edes tarmokkaan yrittäjän tarkoitus ei ole ajaa itseään loppuun.

Tässä annan sinulle neljä vinkkiä, miten yrittäjä voi tehdä yritystoiminnasta kannattavampaa. (Huomautan tässä vaiheessa, että teksti ei käsittele kannattavuutta sellaisten talouden tunnuslukujen, kuten käyttökateprosentin, liikevoittoprosentin ynnä muiden tilinpäätösanalyysiin liittyvien tunnuslukujen kautta, vaan tässä ollaan pykälää käytännöllisempien seikkojen äärellä.)

On huomionarvoinen asia, että olen itse koeponnistanut vinkit ja myös päässyt seuraamaan, kuinka moni muu yrittäjä on pystynyt näillä konsteilla tekemään yritystoiminnastaan kannattavampaa.

Mutta mennään vielä asian alkulähteille.

Mitä on kannattavuus? Kannattavuus on yksinkertaisesti sitä, että yritykset tulot ja kulut ovat järkevässä suhteessa keskenään. Eli tuloja pitää olla enemmän kuin menoja. Mutta mennäänpä nyt ihan konkreettisiin keinoihin sen kannattavuuden parantamisen suhteen.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Vesa Välipirtti aloitti Mandaatin myyntipäällikkönä Oulussa

Vesa Välipirtti aloitti Mandaatin myyntipäällikkönä Oulussa

Jos kuulet nyt pientä havinaa, niin kyseessä on historian siipi, josta ääni lähtee.

Mandaatin riveissä on nimittäin juuri aloittanut yrityksen historian ensimmäinen myyntipäällikkö, ja tämän miehen nimi on Vesa Välipirtti. Otetaan nyt Vesa lyhyeen haastatteluun, jotta saamme miehestä vähän vaikutelmaa.

Miten päädyit myyntipäälliköksi Mandaattiin?

– Opiskelin kirjanpitoa ja tulin kirjanpidon työharjoitteluun Mandaattiin elokuussa.

– Markku kuuli taustani ja hänellä oli ollut jo jonkin aikaa suunnitelmia tämän tyyppiseen myyntitehtävään Oulussa.

Mikä myyntityössä viehättää?

– Olen jo noin kaksikymppisestä asti tehnyt erilaisia myyntitöitä ja siihen on tavallaan kasvanut kiinni. Myyntitehtävät tarjoavat yleensä lähes päivittäin vaihtelevia tilanteita ja sopivasti haasteita. Tässä tapaa myös uusia mielenkiintoisia ihmisiä.

Millainen historia Sinulla on myymisen parissa ja mitä se on Sinulle opettanut?

– Olen ollut nuorena Tavaratalo Anttilassa sekä Citymarketissa erilaisissa myyntitehtävissä. Yrittäjäkokemustakin löytyy parin vuoden ajalta oman edustusliikkeen tiimoilta 90-luvulla.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Toiminimi, osakeyhtiö vai joku muu? Valitse yhtiömuotosi harkiten

Toiminimi, osakeyhtiö vai joku muu? Valitse yhtiömuotosi harkiten

Yhtiömuoto ja sen valinta

Yhtiömuoto kannattaa valita harkiten. Aloittavan yrittäjän ensimmäisiä ja tärkeimpiä päätöksiä on sopivan yritysmuodon valinta. Tavanomaisimmat vaihtoehdot ovat toiminimi, avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö ja osakeyhtiö. Heinäkuun 2019 alussa voimaan tullut uudistus, joka poisti osakeyhtiöiltä 2500 euron alkupääomavaatimuksen, teki osakeyhtiöstä pykälää houkuttelevamman vaihtoehdon, mutta toki muitakin vaihtoehtoja kannattaa puntaroida.

Tässä ekonomi ja KLT-kirjanpitäjä Mari Lämsän tärpit yhtiömuodon valintaan. Miten sopiva yhtiömuoto sitten valitaan? Seuraavat pohdinnat auttavat jo pitkälle:

Minkä laajuista toimintaa suunnittelet harjoittavasi?

Toiminimi on sopiva yhtiömuoto pieneen, pääasiassa omaan työpanokseen perustuvaan toimintaan. Laajempaa toimintaa kannattaa harjoittaa osakeyhtiönä.

Mikä on realistinen tavoitetulos, eikä pelkästään ensimmäistä tilikautta ajatellen, vaan toiminnan vakiinnuttua?

Jos toimintaa on tarkoitus kasvattaa, voi olla järkevää perustaa jo heti alkuun osakeyhtiö.

Onko toiminta riskistä, ja vaatiiko se suuria investointeja?

Toiminimessä ja henkilöyhtiöissä olet henkilökohtaisesti vastuussa yhtiön velvoitteista, kuten veloista, osakeyhtiössä et. Esimerkiksi pääomaa vaativaa valmistustoimintaa kannattaa harjoittaa osakeyhtiönä.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Mandaatti on Procountorin korkeimman tason Platina-partneri

Mandaatti on Procountorin korkeimman tason Platina-partneri

Tilitoimisto Mandaatti on sähköisen taloushallinnon edelläkävijä

Nyt on mahtava uutinen. Tilitoimisto Mandaatti saavutti nyt kaikki kriteerit, jotta pääsimme ohjelmistokumppanimme Finagon myöntämälle Platina-tasolle Procountor-osaamisen suhteen.

Mitä tämä saavutus käytännössä tarkoittaa? Annetaanpa Finagon kertoa. ”Platina-partnerit ovat tilitoimistokentän edelläkävijöitä, jotka tarjoavat sähköisen taloushallinnon ratkaisuja tiiviissä yhteistyössä Finagon kanssa. Tilitoimiston omat palvelut ja Finagon tuotteet muodostavat asiakasyritysten liiketoimintaa ja menestymistä tukevan kokonaisuuden. Platina-partnerit hallitsevat Procountor-ohjelmiston käytön erinomaisesti, osaavat vetää käyttöönottoprojekteja ja kouluttaa asiakkaitaan ohjelmiston käytössä.”

Procountoria käyttäviä tilitoimistoja on Suomessa jo yli 1400, mutta vain 28 tilitoimistoa on läpäissyt vaativan Platina-tason. Yksi näistä on siis Mandaatti.

Eli: jos haluat raskaan sarjan osaamista sähköisen taloushallinnon ja Procountorin suhteen, Mandaatti voi olla yrityksellesi loistava kumppani.

Miksi sähköinen taloushallinto Procountor?

Kerrataan vielä lyhyesti, miksi sähköinen taloushallinto on yhtiöllesi loistava valinta.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Kokemuksia Mandaatti: Uhma: Mandaatti sparraa ja vastaa aina kysymyksiin

Kokemuksia Mandaatti: Uhma: Mandaatti sparraa ja vastaa aina kysymyksiin

Datavetoinen mainostoimisto Uhma: “Missiomme on tehdä kävijöistä maksavia asiakkaita.”

Toimitusjohtaja Nico Engström ja projektijohtaja Susa Pajari Engström, kertokaas aluksi millainen mainostoimisto Uhma oikeastaan on?

– Uhma on oikeastaan kasvuhakkerointi-yritys, mutta koska meillä, aivan kuin kaikilla muillakin, Google on se suurin asiakas, meidät löytää mainostoimistona hakukoneista.

Eli me teemme sellaisia markkinointiviestinnän kokonaisuuksia, jotka ovat mitattavissa.

Meidän missiomme on muuttaa kävijöistä maksavia asiakkaita. Omilla sivuillamme kerromme olevamme se ”tylsin mainostoimisto”.

Kasvuhakkerointi tarkoittaa lyhyesti sitä, että hakkeroidaan sosiaalista mediaa, hakukoneoptimointia ja rikotaan perinteisiä markkinoinnin tapoja ja kanavia keskittyen yksinomaan kasvuun.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Webinaari rakennusalan yrittäjille to 21.11.

Webinaari rakennusalan yrittäjille to 21.11.

Webinaari rakennusalan yrittäjille to 21.11. klo 14.30-15.30

Rakennusalan yrittäjä! Tämä maksuton webinaari on suunniteltu juuri sinulle.
Osaat varmasti yrityksesi tuotannon ja markkinoinnin, mutta taloushallinto laahaa ehkä perässä. Se on ikään kuin pakollinen paha.
Taloushallinnon ajantasaisuus ja numeroiden hahmottaminen on yhtä tärkeää yritykselle kuin kantavien rakenteiden suunnittelu talon rakentamisessa.

Järjestämme sähköisen taloushallinnon sekä rakennusalan kirjanpidon erityiskysymyksiin keskittyvän tilaisuuden rakennusalan yrittäjille.
Tilaisuudessa voit kysyä mieltä askarruttavia asioita henkilökohtaisesti sähköisen taloushallinnon asiantuntijalta Henri Oilingilta sekä
rakennusalan erityiskysymyksiin perehtyneeltä asiantuntijalta Vesa Nurrolta.

Huomioithan ystävällisesti, että webinaari on tarkoitettu rakennusalan yrittäjille, ei muille tilitoimistoille.

AIKA: To 21.11.2019 klo 14:30-15:30
PAIKKA: Verkkotilaisuus, etälinkki GoToWebinar (linkin saa ilmoittautumisen yhteydessä)

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Kasvuyritys - seitsemän haastetta

Kasvuyritys - seitsemän haastetta

Kirjanpitäjän talousneuvot kasvuyrittäjälle

Kasvuyritys. Kasvuyrityksessä talouden tasapainon vaaliminen vaatii runsaasti huomiota, jotta kasvu mahdollistuu optimaalisella tavalla.
Mutta aluksi on tietysti hyvä miettiä, mikä on kasvuyritys. Mitään tarkkaa numeroihin perustuvaa virallista määritelmää asiasta ei ole, mutta olkoon kasvuyritys tässä tapauksessa sellainen yritys, joka tähtää vahvaan kasvuun.

Tässä blogitekstissä käsitellään niitä tekijöitä, jotka ovat usein kasvuyrityksen haasteita ja ongelmia.
Tämän koutsauksen lähtökohta on se, että yrityksesi tuote tai palvelu on kunnossa ja toimintasi on kohtuullisen kannattavaa. (mutta toki näitäkin asioita on syytä tarkastella jatkuvasti)

Tässä blogauksessa tarkastellaan erityisesti sitä, miten kasvuyritys pystyy pitämään alati kasvavan paketin kasassa kasvuvuosina?
Miten yritys saa sellaiset raamit, että se voi skaalata (monistaa) liiketoimintaansa uusille paikkakunnille tai jopa kansanväliseksi?

1. Kassavirta ja lisärahoitus – älä tyrehdytä kasvua heikkoon käyttöpääomaan

Käyttöpääoma on vähän turhaa taloussanastoa, joten suomennetaan se heti kärkeen käyttöpääoma on yrityksen käytettävissä oleva raha.
Tämä on erittäin tärkeää: Kassapuskurin pitää siis olla riittävän suuri. Kassasta on syytä pitää huolta.

Kasvavan yrityksen kannattaa myös kiinnittää huomiota kassavirtalaskelmien tekemiseen. On tärkeää, että yrityksen käyttöpääoma säilyy riittävällä tasolla, jotta kasvu ei hidastu heikon rahoitustilanteen takia.
Yrityksen kannattaakin keskittyä nettokäyttöpääoman kiertonopeuden optimointiin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen pitää pyrkiä saamaan mahdollisimman pitkä maksuaika ostoille, mahdollisimman nopea tavaran myynti ja toimitus, ja mahdollisimman lyhyt maksuaika myynneille. Mikäli rahoitusta tarvitaan, kannattaa käyttää pankkilainaa ja pyrkiä kilpailuttamaan sen ehdot mahdollisimman hyviksi.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Matkailualan arvonlisävero

Matkailualan arvonlisävero

Matkailualan arvonlisävero yllättää tavallisen yrittäjän

Matkailualan arvonlisävero on monimutkainen juttu. Mikä tahansa yritys voi joutua matkailualan arvonlisäveron erityisjärjestelmän hampaisiin. Kyse ei siis ole lainkaan vain matkailualalla toimivien haasteellisesta arvonlisäveron käsittelystä, vaan jokainen toimija, joka myy palvelun, joka sisältää joko kuljetuksen ja majoituksen, tai kuljetuksen ja jonkin olennaisen matkapalvelun voi joutua soveltamaan pakollisena matkailualalle tyypillistä matkailualan marginaaliverotusta.

Esimerkki: pt-palveluja tarjoava yrittäjä järjestää kahden päivän mittaisen liikuntaleirin. Leiri sisältää ruokailun ja ohjelman mutta majoitus ja kuljetus on hankittava itse. Kyse ei ole arvonlisäverolain näkökulmasta matkanjärjestäjästä eikä näin ollen marginaaliverotus tule sovellettavaksi.

Onko myyjä arvonlisäverolaissa tarkoitettu matkanjärjestäjä?

Kysymys on sinänsä erittäin kimurantti, nimittäin arvonlisäverolaissa matkanjärjestäjää ei ole avattu. Jos yrityksesi kuitenkin on valmismatkaliikelain mukaan matkanjärjestäjä, vastaus on helppo: kyllä, kuulut erityisjärjestelmän piiriin. Mikäli et ole aivan varma asiasta, asiaa voidaan lähteä pohtimaan sitä kautta, että selvitetään seuraavat seikat:

  1. Mitä myydään?
  2. Kenen nimissä myydään?
  3. Keneltä asiakas mieltää ostavansa palvelun?
  4. Keneltä palvelu on ostettu ja kuka palvelun suorittaa?

Mikäli myyt vaikkapa kolmen päivän treenileiripaketteja, jotka sisältävät kuljetuksen leiripaikalle, majoituksen, ruokatarjoilun ja ohjattuja treenejä, kyseessä on arvonlisäverolain näkökulmasta matkan järjestämisestä, ja toiminta on luonteeltaan matkapakettien myyntiä.

Esimerkkitapauksessa voidaan joutua soveltamaan matkailualan erityisjärjestelmää kokonaisuudessaan, osittain tai ei lainkaan riippuen yllä olevien 1.-4. kohdan vastauksista.
Käytännössä siis voi olla, että osasta myytyä palvelua tulisi laskuttaa tavallisen arvonlisäverokäytännön mukaan, olkoonpa se tässä vaikkapa alv 24 %, ja osassa palvelua tulikin soveltaa matkailualan marginaaliverotusta.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Osallistu bisnesklinikalle -saat vinkkejä yritystoimintaasi

Osallistu bisnesklinikalle -saat vinkkejä yritystoimintaasi

Bisnesklinikat ovat täällä taas!

Haluatko vastauksia yritykseesi liittyviin kysymyksiin, jopa niihin, joita et hoksaa välttämättä kysyä?
Mandaatin bisnesklinikoilla syyskuussa pääset tapaamaan liike-elämän ammattilaisia, jotka ovat valmiita sparraamaan ja pohtimaan yrityksesi asioita.

  • Ovatko yrityksellesi ajankohtaisia asioita esimerkiksi:
  • Yhtiömuodon valitseminen tai sen vaihtaminen
  • Yrityksen laajeneminen uusille markkinoille
  • Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen
  • Hinnoittelu ja tuotteistaminen
  • Sosiaalisen median markkinointi
  • Erilaisen sopimusten, kuten osakassopimuksen tekeminen
  • Hallinnon ja liiketoiminnan virtaviivaistaminen
  • Sähköiseen taloushallintoon siirtyminen
  • Ajan ja rahan säästäminen oikean tilitoimiston avulla

Jos kaipaat koutsausta yhdessä tai useammassa yllä mainitussa asiassa, ilmoittaudu Bisnesklinikalle!

Klinikoilla on tavattavissa mm.

  • Lakimies Eerik Ahola
  • KTM, KLT-kirjanpitäjä Mari Lämsä
  • Tradenomi, KLT-kirjanpitäjä Sanna Mattila
  • Rakennusalan taloushallinnon erityisasiantuntija Vesa Nurro
  • Taloushallinnon erityisasiantuntija Juhani Sirviö
  • Markkinointipäällikkö, VTM Karoliina Ahola
  • Asiakkuuspäällikkö Henri Oilinki

Oulu ti 3.9. klo 9-12
Espoo pe 6.9. klo 9-12
Tampere ke 11.9. klo 9-12
Ilmoittaudu Bisnesklinikoille nyt!

Ilmoittautumislinkit löydät alta. Tilaisuudet ovat maksuttomia.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Arvonlisävero kiinteistöjen tai huoneistojen vuokrauksessa

Arvonlisävero kiinteistöjen tai huoneistojen vuokrauksessa

Vaikka yritys olisikin rekisteröitynyt arvonlisäverovelvolliseksi varsinaisesta liiketoiminnastaan, vuokraustoiminnassa arvonlisäveroa ei saa laskuttaa, eikä myöskään vähentää siihen liittyvien kulujen osalta.

Jos yritys tahtoo vähentää vuokraustoimintaan liittyvien kulujen arvonlisäveron, tulee sen rekisteröityä erikseen siitä toiminnasta arvonlisäverovelvolliseksi (kiinteistön käyttöoikeuden luovutuksesta arvonlisäverovelvollinen). Kun yritys on rekisteröitynyt vuokraustoiminnasta arvonlisäverorekisteriin, tulee sen laskuttaa vuokralaistaan verollisilla hinnoilla. Tämän jälkeen kaikkien kustannusten arvonlisävero, jotka liittyvät arvonlisäverolliseen vuokraustoimintaan, voidaan vähentää.

Voidakseen rekisteröityä arvonlisäverovelvolliseksi vuokraustoiminnasta, tulee vuokralaisen harjoittaa ainakin osittain arvonlisäverollista liiketoimintaa vuokratussa tilassa. Riittävänä pidetään vuosittain tiettynä ajanjaksona jatkuvasti arvonlisäveron vähennykseen oikeuttavaa toimintaa.

Jos yrityksellä on useampi kiinteistö tai sen osa vuokralla ja vain osassa harjoitetaan arvonlisäverollista toimintaa, yritys saa näiden arvonlisäverollisten osalta vähentää kuluista arvonlisäveron. Sama pätee laskutukseen. Myyntilaskuihin lisätään arvonlisävero vain arvonlisäverollista toimintaa harjoittaville vuokralaisille.

Miksi sitten rekisteröityä arvonlisäverovelvolliseksi vuokraustoiminnasta?
Rekisteröityminen tuo useita etuja yritykselle. Yrityksen laskutus on yhtenäisempää, ja arvonlisäveron vähennysoikeus on yksinkertaisempi, kun koko toiminnan kuluista saadaan vähentää arvonlisävero. Yhtenä suurimmista eduista yritykselle voidaan pitää vuokratun tilan perusparannus– tai korjauskulujen arvonlisäverovähennysoikeutta. Suurten korjauskustannusten arvonlisäveron hakeminen takaisin helpottaa yrityksen kassavirtaa. Yrityksellä on myös mahdollisuus vähentää mahdollisten rakennusaikaisten kulujen arvonlisävero.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments