Back to Top

Kirjanpitäjän neuvot rakennusalan yrittäjälle

Kirjanpitäjän neuvot rakennusalan yrittäjälle

Rakennusala on tilitoimiston näkökulmasta erityisala, joka vaatii oman erikoisosaamisensa. Rakennusalan yrittäjälle on elintärkeää, että tilitoimisto ja oma kirjanpitäjä pystyvät paitsi tekemään oikean ja virheettömän kirjanpidon, myös neuvomaan rakennusalan yrittäjää mahdollisimman selkeästi ja monipuolisesti liiketoiminnassa, jotta turhilta karikoilta vältytään ja yritys saadaan parhaaseen kukoistukseensa. Keräsimme alle tilitoimisto Mandaatin rakennusalan kirjanpitäjien tärkeät neuvot yrittäjälle.

1. Mihin rakennusalan yrittäjien kannattaa kiinnittää huomiota talouden näkökulmasta?

  • Pankkitilillä pitää olla rahaa eli kassapuskurin pitää olla riittävän suuri. ­Tämä on erittäin tärkeä asia!
  • Riihikuivaa rahaa tarvitaan, koska hankinnat ovat isoja. Isommat kaupat saattavat pahimmassa tapauksessa jäädä tekemättä, jos käyttöpääomaa eli rahaa pankkitilillä palkkoihin ja materiaaleihin ei ole. Rakennusalalla materiaalit ja palkkakustannukset kovia ja rahaa saadaan monesti vasta jopa kuukausien viiveellä. Projektit ovat usein pitkäkestoisia ja isot toimijat saattavat sanella pitkät maksuajat, joten kassan täytyy olla kunnossa. Mutta alla on toki jo ohjeita, mmillä konsteilla rahan kotiuttamista asiakkaalta voi kiirehtiä.

2. Rakennusalan menot ja tulot ovat usein isoja. Miten yrittäjä saa hallittua kassaa siten, että siellä on riittävästi rahaa? Onko kirjanpitäjällä tähän konkreettisia vinkkejä?

  • Kassan hallinnassa avainasemassa on nopea laskutus. Eli laskuta asiakasta heti, mieluiten ensimmäinen erä laskusta voisi tulla jo urakkasopimuksen allekirjoituksesta, toinen puolessa välissä ja loput, kun homma on valmis. Näin yhtiöllä on kassassa rahaa. Jos laskutus laahaa perässä, niin se on erittäin huono homma se.
  • Kassan hallinnassa on tärkeää myös se, että rakennusyrittäjä itse yrittää sopia mahdollisimman pitkiä maksuaikoja ostoihinsa. Rakennusalan yrittäjä: Älä osta kassaasi tyhjäksi. Suojele kassaa.
    Mieluummin kannattaa pitää ylisuurta kassaa kuin liian pientä. Kassassa oleva raha on yhtä kuin yrityksen pelimerkit. Rahaa pitää olla nyt, jotta voi nyt ostaa materiaaleja, maksaa palkat ja muut kulut. Toiminta pahimmassa tapauksessa tyssää, jos rahaa on tulossa pitkällä viiveellä, vaikka yhtiö tarvitsee sitä heti.
  • Kassasta voi pitää huolta myös lainarahalla. Jos on isoja diilejä kiikarissa, kannattaa pankinjohtajan juttusille mennä ajoissa. Mahdollista lainaa kannattaa hakea ajoissa eli siinä vaiheessa, kun yrityksen talousluvut ovat vielä kunnossa. Jos pankkitili jo ammottaa tyhjyyttään ja liiketoiminnalla on tehty jo persnettoa, niin lainaa on hankalampi saada.
  • Yksittäiset työmaat pitää budjetoida ja jälkilaskentaa ei saa unohtaa.
  • Hyvä kirjanpitäjä hoksauttaa ja opastaa kädestä pitäen rakennusalan yrittäjää kassan hoidossa.
  • Taloushallinnon puolelta saa myös apua kassanhallintaan. Kassavirtaennuste kannattaa laatia, jotta tietää mihin rahaa on menossa ja milloin sitä on tulossa. Kassavirtaennusteen tekemisessä auttaa oma kirjanpitäjäsi.
  • Hyvä kirjanpitäjä hoksauttaa ja opastaa kädestä pitäen rakennusalan yrittäjää kassan hoidossa.

3. Miten yrittäjän kannattaa harjoittaa talouden seurantaa? Tässä myös erittäin konkreettiset neuvot olisivat hyviä?

Pankkitilin saldo on herkin signaali. Jos saldo hupenee, olisi syytä reagoida välittömästi tai vähintään ymmärtää mistä näin johtuu.

Arkinen maksuvalmiuden seuranta sujuu näppärästi Procountorilla etusivun ”kassan ja reskontran” -seurannan avulla, tätä seurantaa ja laskujen maksamista kannattaa tehdä ainakin viikoittain.

Työmaakohtaiset kulut olisi hyvä korvamerkitä kirjanpitoa varten. Seuraa itse tai sovi kirjanpitäjäsi kanssa projektiseurannasta. Näin pysyt kärryllä, mihin rahaa uppoaa tai jos jokin työmaa jää tappiolle.

4. Mitkä asiat ovat rakennusalan yleisimpiä kompastuskiviä?

  • Kassasta olikin jo puhetta eli kompastuskiveksi voi muodostua se, että kassapuskuri liian pieni.
  • Myöskään budjettia tai tarjouslaskentaa ei kannata tehdä liian optimistisella otteella. Ongelmia tulee, jos yleiskuluja eli esimerkiksi markkinointikuluja, autokuluja, toimistokuluja ynnä muita kuluja ei ole huomioitu tarjouslaskennassa tai niiden määrä on laskettu liian pieneksi. Kompastusta aiheuttaa myös se, että kulujen nousua ei huomioida heti tarjouslaskennassa. Jos kulujen nousua ei ole huomioitu, se syö katetta.
  • Tarjouslaskentaan saa tärkeää oppia jälkilaskennalla. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että valmistuneiden urakoiden kirjanpito käydään läpi. Silloin nähdään esimerkiksi se, mitä kulueriä ei mahdollisesti huomioitu lainkaan tarjouslaskennassa tai mitkä kuluerät ylittyivät ja miksi.
  • Kompurointia voi aiheuttaa myös asiakas, jolla on kassatilanne kriittinen eli hänellä ei ole varaa maksaa laskua. Eli omien yhteistyökumppaneiden taloustiedoista pitää olla riittävästi selvillä.
  • Jos tulee luottotappiota, voi pahimmassa tapauksessa käydä itsellekin köpelösti.
  • Asiakkaat kannattaa valikoida niin, ettei ole yhdestäkään liiaksi taloudellisesti riippuvainen. Pienempi riski on, jos on useampi pienempi asiakas kuin yksi ja ainoa suuri.
  • Yksi iso rakennusalan haaste on myös se, että hyviä työntekijöitä ei ole helppo löytää. Kannattaa toimia niin, että urakka ei saa kaatua siihen jos esimerkiksi johtava kirvesmies sairastuu tai loukkaantuu. Tärkeää on huomioida myös se, että rakennusalan palkkakustannukset ovat suuria.
  • Haasteita voi aiheuttaa myös rakennusalan kirjanpito. Rakennusalan arvonlisäverokäytännöt poikkeavat muista toimialoista. Jos niitä ei ole hoitamassa asiantunteva tilitoimisto saattaa isojakin summia alv-saamisia jäädä hakematta, ja/tai verotarkastuksessa esille nousevat virheet saattavat tulla kalliiksi.

5. Rakennusalan yrittäjät seuraavat toisten rakennusyrittäjien tilinpäätöstietoja, koska kauppasummat ovat usein isoja. Miten saadaan varmistettua, että tuloslaskelma ja tase näyttävät mahdollisimman hyviltä? Kivannäköiset taseet ja tuloslaskelmat on tietysti myös rahoittajia varten. Mutta miten neuvot tässä varautumisessa rakennusalan yrittäjää?

  • Tulos ja tase näyttävät hyvältä silloin kun yrityksellä pyyhkii hyvin. Eli heti kun huomataan notkahdusta alaspäin on reagoitava tai kate jää liian pieneksi on reagoitava. Yhtiötä ei saa päästää huonoon jamaan.
  • Jos urakat ovat pitkäkestoisia kannattaa ne osatulouttaa eli ottaa asiakkaalta maksu useammassa erässä eli tästä asiasta oli jo aikasemmin puhetta. Käytännössä se tarkoittaa sitä, kuten edellä tuli jo ilmi, että asiakas maksaa urakasta useammassa erässä projektin ollessa valmistusvaiheessa, eikä vaikkapa vasta sitten, kun urakka on kokonaisuudessaan valmis. Tällä tavoin osatulouttamalla tulosta kertyy tasaisemmin tilikaudesta toiseen mikä on hyvä signaali rahoittajien suuntaan.
  • Jos osatuloutusta tehdään kuukausittain tulee samalla seurattua myös projektin kannattavuutta, ja tällöin ehditään reagoida ajoissa jos projektin tulos ei vastaakaan suunnitelmia.
  • Taseesta lyhyt yleiskuvaus tässä: https://mandaatti.fi/tase-mika-se-on/ ja tuloslaskelmasta tässä: https://mandaatti.fi/tuloslaskelma/

6. Mitä haluaisit vielä kertoa rakennusalan yrittäjälle?

  • Budjetoi ja seuraa.
  • Arvioi kulut yläkanttiin, tulot alakanttiin.
  • Hyvän rakennusalaa osaavan tilintoimiston valinta on kaiken a ja o. Esimerkiksi arvonlisäverotuksen kanssa voi tulla ongelmia mikäli asioita ei hoideta oikein. Lisäksi keskustelu tilitoimiston ja yrittäjän välillä on elintärkeää.
  • Jos et itse ehdi tekemään laskelmia, pyydä kirjanpitäjä avuksi. Parhaimmillaan yrittäjän huoleksi jää vain laskujen merkitseminen oikealle projektille ja kirjanpitäjä tekee seurannan puolestasi.
  • Yrityksen toiminnassa voi tulla sellaisia liikkuja, jotka vaikuttavat etenkin rakennusalalla alv-käsittelyyn, joten jos kirjanpitäjä ei ole kartalla voi rahallinen vahinko olla mittava.
  • Yhtiömuodon valintaan kannattaa myös kiinnittää huomiota. Rakennusalalla liikkuu isot rahat, joten riskitkin ovat suuria. Oy:llä saa paremmin suojattua henkilökohtaisen omaisuuden, ellei sitten alkuvaiheessa joka tapauksessa joudu laittamaan omaisuuttaan Oy:n lainojen vakuudeksi.
  • Keskustele, kysy ja kyseenalaista. Kirjanpitäjäsi ei voi tietää kaikkea, mitä aiot tehdä tai olet tekemässä. Muista myös, että kirjanpitäjäsi katsoo yhtiösi toimintaa taloudellisesta näkökulmasta.

 

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Perusta yritys!

Perusta yritys!

Mandaatti Tampereella on Perusta yritys -iltapäivä keskiviikkona 12.6. klo 12-18.

Voit perustaa toiminimen tai osakeyhtiön ammattilaisen ohjauksessa. Teemme kanssasi yrityksen perustamisilmoituksen, ilmoituksen ennakkoperintärekisteriin ja alv-rekisteriin.

Miksi tähän hommaan kannattaa ottaa ammattilainen mukaan?

  1. Saat heti kerralla kaikki rekisteröintiasiat kuntoon.
  2. Saat ammattilaisen näkemyksen alv-kauden mitasta.
  3. Saat ammatilaisen arvion yrityksellesi parhaasta yhtiömuodosta.
  4. Pääset juttelemaan ammattilaisen kanssa aloittavan yrittäjän mielen päällä olevista kysymyksistä.

Ja hei, yrityksen perustamisen lisäksi voit pohtia halutessasi kanssamme hyvää ja helposti muistettavaa nimeä yrityksellesi.
Eikä siinä vielä kaikki: Tilaisuudessa on mukana myös mainostoimisto Palation toimitusjohtaja Tiina Pajula, joka kertoo parhaat markkinointivinkit! Tiina on tavattavissa klo 12-16

Miten Perusta yritys -iltapäivään pääsee mukaan?

Tule Tilitoimisto Mandaattiin keskiviikkona 12.6. klo 12-18, osoitteeseen Haarlankatu 4F, Tampere.
Voit ilmoittautua ennakkoon os. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. tai ilmestyä vain paikalle.
Tarjolla on pientä purtavaa!

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Markkinointi: vinkit aloittavalle yrittäjälle

Markkinointi: vinkit aloittavalle yrittäjälle

Konkreettisia vinkkejä aloittavalle yrittäjälle!

Asiakkaiden löytäminen ja konstit siihen eli markkinointi on yksi keskeisimmistä purtavista pähkinöistä liiketoimintaa aloittaessa. Kokemukseni mukaan aloittavaa yrittäjää kiinnostaa erityisesti konkreettiset vinkit markkinoinnista. Annankin tässä omien kokemusteni pohjalta konkreettisia ja yksinkertaisia vinkkejä markkinointiin aloittavalle yrittäjälle. Kaiken, mitä tässä tarjoilen, olen tehnyt myös itse.

Vinkit on suunnattu erityisesti kuluttaja-asiakkaiden tavoittamiseen. Nämä markkinoinnin vinkit ovat myös erityisen sopivia, jos haluaa tavoittaa asiakkaita kengännauhabudjetilla, mutta pikkuisen järjestelmällistä jalkatyötä toki vaaditaan. Osa neuvoistani on hyvin itsestääänselviä, jotka kaikki tietävät, mutta olen kuitenkin muistin virkistykseksi listannut ne tähän.

Konkreettista markkinointia eli toimenpiteitä

1. Tee ennakkomarkkinointia. Tämä on erittäin tärkeä asia aloittavalle yrittäjälle. Tämän erittäin tärkeän jutun moni ohittaa. Tätä markkinoinnin lajia tehdään jo ennen kuin yritystoiminta varsinaisesti käynnistyy.
Ennakkomarkkinoinnin toimenpiteeksi soveltuu periaatteessa mikä tahansa alla olevista konsteista, mutta some ja eritoten facebook sekä blogit ovat suosittuja ennakkomarkkinoinnin väyliä.
Ennakkomarkkinointia voi tarinallistaa ja kuvallistaa. Voit tehdä postauksia esimerkiksi myymäläsi remontista, tuotteiden valinnoista yms., yms. Ennakkomarkkinoinnin punaisena lankana on kertoa, että tällaista on tulossa.
Joku bisnesmies käytti ennakkomarkkinoinnista vertauskuvaa, että siinä myydään ikään kuin jo pihvin tirinää parilalla.
Loistavaa ennakkomarkkinointia facebookissa ovat tehneet muun muassa Lillan Hotel & Cafe & Butik sekä Vanha Pappila Hetki.

2. Yksi, usein simppeli, markkinointitemppu on näkyä siellä, missä liikepaikka fyysisesti sijaitsee.

Kannattaa tietenkin järjestellä niin, että yrityksesi liikepaikka on potentiaalisten asiakasvirtojen äärellä. Nakkikioski peräkylän toisella puolella on hankala saada näkyväksi ja riittävän vetovoimaiseksi. Toki tiettyjä erityispalveluja asiakkaat voivat hakea vähän kauempaakin, mutta perusääntö on, että ole riittävän lähellä, ole hyvien kulkuyhteyksien päässä, ole siellä, missä asiakkaat kulkevat luontaisesti.
Satsaa siis näkyvyyteen! Pistä näkyvää kylttiä tienposkeen sekä valotaulua tai teippausta yrityksen seinään tai ikkunaan.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Työharjoittelu Mandaatissa antoi tärkeää kokemusta

Työharjoittelu Mandaatissa antoi tärkeää kokemusta

Rento ja leppoisa työyhteisö on hyvä paikka työharjoitteluun

Noin viisi kuukautta sitten tammikuussa astelin ensimmäisiä kertoja Tilitoimisto Mandaatti Oulun ovista sisään. Ennen valmistumista merkonomiksi minulla olisi edessä viiden kuukauden harjoittelu Tilitoimisto Mandaatissa. Muistan fiilikseni olleen jännittyneen innokas ja sormiani oikein kihisi päästä kokeilemaan oikean tilitoimiston työtä harjoittelijana! Elävästi muistan myös ensimmäisen päivän jälkeiset fiilikset, kun olin päässyt tutustumaan työryhmään sekä aloittelemaan ensimmäiset kirjanpitotyöni. Minun lisäkseni toimistolla oli toinenkin opiskelija, joka oli myös huima tuki ensimmäisten viikkojen aikana talon tapojen opettelussa.

Palaute tärkeä on osa työharjoittelua tilitoimistossa

Aluksi muistan harjoittelun aiheuttaman väsymyksen, kun kaikki haasteellisemmat kirjanpidon kirjaukset tulivat mieleen iltaisin ennen nukkumaan menoa ja niitä ratkoi välillä myös unissa.
Tilitoimisto Mandaatin tiimin tuella lähes joka päivä opin uusia asioita kirjanpidosta, palkanlaskennasta tai reskontran hoitamisesta.

Alusta asti paras osa Tilitoimisto Mandaatissa toimimista oli palautteen anto kaikista tehdyistä töistä. Kun töitä teki paljon ja alussa tehdyistä virheistä annettiin palautetta paperilla, huomasin tarkkaavaisuuteni ja osaamiseni kasvavan päivittäin.

Välillä muistan miettineeni, kuinka vähän opinnoilla oikeasti olikaan tekemistä oikean työn tekemisen kanssa, niin monia asioita pystyi tekemäänkin eri tavoilla kuin mitä koulussa oli opetettu!

Työharjoittelu tilitoimisto Mandaatti Oulussa opasti marginaaliverotukseen ja arvonlisäveron lajeihin

Rento ja leppoisa työyhteisö antoi sijaa sille, että haastavia tilanteita kohdatessa pystyi rohkeasti kysymään työkavereilta apua ja ohjausta.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Kasvuyritys Kovapalkki sai räjähtävän alun

Kasvuyritys Kovapalkki sai räjähtävän alun

Nuoret yrittäjät kasvoivat rakennusalan yrityksensä mukana

Kovapalkki Oy:n nuoret yrittäjät Jani Satoniitty ja Iiro Heinonen aloittivat yritystoimintansa vuoden 2018 keväällä. Pirkanmaalainen rakennusalan kasvuyritys tekee perustuksia niin omakotitaloihin, kerrostaloihin, rivitaloihin kuin loma-asuntoihin.

Yrityksen alku on ollut reipashenkinen. Ensimmäisen toimintavuoden aikana yrityksen liikevaihto oli melkein 1 miljoonaa euroa. Työntekijöitä kovapalkilla on 10 yrittäjien itsensä lisäksi. Liikevaihto ja työntekijämäärä on ollut moninkertainen suunniteltuun nähden.

– Meillä oli aluksi sellainen ajatus, että työllistämme tässä itsemme ja yhden työntekijän meidän lisäksi, meillä ei ollut suunnitelmia isosta kasvusta, Satoniitty ja Heinonen kertovat.
Kun tilauksia kuitenkin tuli, miehet eivät pidätelleet, vaan vastasivat kysyntään.

Mikä mahtaa olla tämän kasvuyrityksen lentävän lähdön salaisuus?

– Ainakin asiakaspalvelu. Rakennusalalla hyvä asiakaspalvelu ei ole aivan itsestään selvyys. Olemme myös joustavia.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Esiintyvä taiteilija voi hakeutua arvonlisäverovelvolliseksi

Esiintyvä taiteilija voi hakeutua arvonlisäverovelvolliseksi Esiintyvä taiteilija, julkinen esiintyjä sekä urheilija voivat hakeutua arvonlisäverovelvollisiksi.

Esiintyvä taiteilija voi hakeutua arvonlisäverovelvolliseksi huhtikuun alusta 2019 alkaen. Lain muutos antaa tämän mahdollisuuden myös muille julkisille esiintyjille sekä urheilijoille sekä ohjelmatoimistoille, jotka myyvät näitä palveluita. Arvonlisäverokanta näissä myynneissä on 10 prosenttia. Ja huomio, tämä on siis vapaaehtoinen mahdollisuus eli arvonlisäverovelvolliseksi rekisteröityminen ei ole pakollista, mikäli toimija ei sitä halua.

Uuden lainsäädännön päämäärä on positiivinen. Se on tehty helpottamaan taiteilijoiden taloudellista tilannetta. Arvonlisäverovelvollisina taiteilijat voivat vähentää kuluistaan ja ostoistaan arvonlisäveron.

Miksi esiintyvän taiteilijan kannattaa hakeutua arvonlisäveron piiriin?

  • Taloudellisen hyödyn takia.
  • Arvonlisäverovelvollisuudesta on taloudellista hyötyä, jos esiintymistyöhön liittyy arvonlisverollisia kuluja ja ostoja. Esiintyvä taiteilija voi siis vähentää yritystoimintaansa liittyvien kulujen arvonlisäveron, ja se kohentaa yrityksen taloudellista tilannetta. Uudistuksen taustalla on nimenomaan ollut se, että sillä on haluttu kohentaa esiintyvien taiteilijoiden asemaa.
  • Aikaisemmin hankintojen arvonlisävero on jäänyt esiintyvillä taiteilijoilla kokonaisuudessaan kustannukseksi ja luonnollisesti se on rasittanut liiketoiminnan taloudellisia resursseja.

Kuinka suuri taloudellinen hyöty arvonlisäverovelvolliseksi hakeutumisesta on?

  • Käytännön esimerkkinä voisi mainita, että alv-velvolliseksi hakeutunut esiintyjä pystyy vähentämään esimerkiksi tilitoimistolaskusta, esiintymisrekvisiitasta ja äänentoistolaitteista niiden arvonlisäveron.
  • Esiintyvillä taiteilijoilla tai ohjelmatoimistoilla voi olla tapahtuman, esim. konsertin tai muun yleisötilaisuuden järjestämisessä huomattavia hankintoja ja uudistuksen myötä he pystyvät vähentämään hankintojen sisältämiä arvonlisäveroja, jos toimija on siis hakeutunut arvonlisäverovelvolliseksi.
  • Eli parhaassa tapauksessa taloudellinen hyöty on mittava.
  • Toisaalta, jos esiintyvän taiteilijan toiminta on kulurakenteeltaan sellaista, että suuria hankintoja ei tule, ei ole välttämättä perusteita siirtyä arvonlisäverovelvollisuuden piiriin.

Koituuko esiintyvälle taiteilijalle lisätyötä arvonlisäverosta?

  • Ensimmäinen lisätyö on tietenkin arvonlisäverovelvolliseksi hakeutuminen esiintymispalkkioiden osalta. Vaikka toimija olisi muun toimintansa osalta jo arvonlisäverovelvollinen, esiintymisestä tulevien palkkioiden suhteen pitää rekisteröityä vielä erikseen. Verottaja rekisteröi toimijan arvonlisäverovelvolliseksi. Tämän jälkeen toimija on velvollinen antamaan kuukausittain, neljännesvuosittain tai vuosittain arvonlisäveroilmoitukset.
  • Ja alv-velvollisen täytyy muistaa lisätä aina myyntilaskuun arvonlisäveron määrä, veroton hinta ja verokanta.
  • Eli, hallinnollinen taakka kasvaa, mutta käytännössä esimerkiksi alv- ilmoitukset ovat työtä, jonka tilitoimisto tekee yrittäjän puolesta. Myös rekisteröitymisessä tilitoimistosta saa apua.

Jos hakeutuu arvonlisäverovelvolliseksi, pitääkö kaikkiin esiintymistä koskeviin laskuihin lisätä arvonlisävero vai voiko edelleen osan laskuista laskuttaa alvittomasti?

  • Kaikesta esiintymisestä pitää maksaa arvonlisävero, jos hakeutuu esiintymisen suhteen arvonlisäverovelvolliseksi. Taiteilija ei voi itse päättää oman harkintansa mukaan, mistä maksaa alvia ja mistä ei. Eli tilanne on siis joko tai: esiintyjä lisää arvonlisäveron kaikkeen esiintymismyyntiin tai sitten ei mihinkään.

Oma tilitoimistosi neuvoo sinua mielellään arvonlisäveroon liittyvissä kysymyksissä.

 

VTM, markkinointipäällikkö Karoliina Ahola

  0 Comments
0 Comments

Kirjanpitäjäksi Mandaattiin!

Kirjanpitäjäksi Mandaattiin!

Etsimme iloista kirjanpitäjää Tilitoimisto Mandaatin Espoon tiimiin!

Tehtävä: Palkanlaskentataitoinen kirjanpitäjä

Paikkakunta: Espoo

Haku päättyy: 16.4.2019

Tilitoimisto Mandaatti on suomalainen dynaaminen perheyritys, joka tarjoaa asiakkailleen kirjanpidon lisäksi bisnesviisautta.

Etsimme joukkoomme palkanlaskentataitoista kirjanpitäjää

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Sähköinen taloushallinto säästää aikaa ja rahaa

Sähköinen taloushallinto säästää aikaa ja rahaa

Reipin tilan yrittäjä Sami Ketola siirtyi sähköisen taloushallinnon käyttäjäksi Procountorin taloushallintojärjestelmään noin vuosi sitten.

Päästetäänpä nyt Sami Ketola ääneen ja annetaan hänen kertoa kokemuksia Procountorin sähköisestä taloushallinnosta.

Miksi sähköinen taloushallinto eli miksi siirryit Procountoriin?

  • Siirryin Procountoriin sähköiseen taloushallintoon kirjanpitäjän suosituksesta. Kirjanpidon materiaalia oli paljon, ajoittain käteiskuitteja ja lippusia ja lappusia oli vähän työlästä pitää tallessa.
    Erittäin tärkeä syy oli myös se, että halusin päästä seuraamaan myyntireskontraa helposti.

Mitä hyötyä Procountorista on sinulle ollut?

  • Sähköisestä taloushallinnosta on ollut se hyöty, että toivomani myyntireskontra on nyt hyvin hallinnassa. Pystyn helposti katsomaan, onko myyntilaskut maksettu. Ohjelma ilmoittaa myös heti erääntyneet myyntilaskut ja niistä on tarvittaessa helppo lähettää muistutus. Ennen tarkistin maksetut myyntilaskut pankkitililtä ja se oli erittäin isotöistä ja hankalaa.
  • Myös myyntilaskujen tekeminen Procountor-ohjelmalla on erittäin näppärää.
  • Työtäni helpottaa myös se, että ostolaskujen maksaminen hoituu Procountorissa nappia painamalla. Siinäkin säästyy paljon aikaa, kun ei tarvitse verkkopankissa syötellä tilinumeroita ja viitenumeroita ja muistella sitä, mitä pitää maksaa ja milloin.
  • Erittäin hyödyllistä on myös se, että laput ja liput eivät ole hukassa, koska ne ovat ohjelmassa. Käteiskuitithan kuvataan sovelluksella, josta ne menevät suoraan ohjelmaan. Käteiskuitteja ei siis tarvitse säilyttää, vaan voin kuvata ne heti tehtyäni ostoksen ja heittää kuitin sitten roskakoriin.
  • Procountor säästää aikaa, rahaa ja hermoja.

Onko yrityksen taloustietojen seuraaminen helpottunut?

  • Procountorista pääsee mukavasti seuraamaan ja hakemaan monenlaisia raportteja. Jo Procountorin aloitussivu on erittäin informatiivinen. Se kertoo muun muassa, minkä verran rahaa on tilillä, mitä laskuja on tulossa ja mitä on menossa.
  • Tuloslaskelmalta pääsee myös helposti katselemaan, mihin rahaa on mennyt. Eli esimerkiksi ennen vanhaan saatoin vain todeta tuloslaskelmalta, että autokulut ovat yläkantissa ja sen jälkeen saatoin ottaa yhteyttä kirjanpitäjään, jonka kanssa kävimme autokuluja läpi. Nyt pääsen Procountorin avulla porautumaan yksittäisen kulutilin tositteisiin ja saan välittömästi konkreettisen selvennöksen esimerkiksi autokuluista.

Oliko ohjelman opetteleminen helppoa?

  • Alkuun opettelu oli työlästä. Siirtymävaihe oli hankala, koska osa laskuista oli järjestelmässä, osa paperilla. En ollut aina ihan kärryillä, mikä lasku milloinkin on maksettu tai maksamatta.
  • Lisäksi järjestelmän vaihto tuli juuri parhaimpaan sesonkiaikaan, jolloin muutenkin on kiirettä. Jälkeen päin ajateltuna olisi kannattanut tähdätä Procountoriin siirtyminen vähemmän kiireiseen vaiheeseen, niin olisin voinut opetella järjestelmään siirtymistä rauhassa.
  • Sain ohjelman opetteluun paljon apua Mandaatin kirjanpitäjältä, joka jaksoi aina kärsivällisesti neuvoa ohjelman kanssa. Myös Procountorin oma asiakaspalvelu on ollut hyödyllinen.

Kuinka paljon sinulta säästyy viikoittain aikaa paperihommien suhteen?

  • En ole tunteja laskenut, mutta työtunteja säästyy viikottain erittäin paljon, kuukausittain jopa kokonaisia työpäiviä.

Voitko suositella Procountoria muille yrittäjille?

  • Minunkin olisi kannattanut siirtyä täysin sähköiseen taloushallintojärjestelmään jo huomattavasti aikaisemmin. Varsinkin sesonkiaikoina laskutukseen ja myyntireskontraan liittyvät asiat olivat aikaisemmin erittäin työläitä.
  • En voisi missään tapauksessa palata vanhaan paperiseen kirjanpitosysteemiin.

 

Haluatko mielenrauhaa? Jos vastasit kyllä, ota yhteyttä Mandaattiin. Me valitsemme sinulle ja yrityksellesi juuri sopivan sähköisen kirjanpitojärjestelmän, joka säästää aikaa, rahaa ja henkistä energiaa.

 

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Osakeyhtiö vai toiminimi? Osakeyhtiön perustaminen helpottuu

Osakeyhtiö vai toiminimi? Osakeyhtiön perustaminen helpottuu

Osakeyhtiö vai toiminimi?

Osakeyhtiö vai toiminimi? Kas siinä pulma. Valtiovalta antoi tähän kysymykseen yhden lisäulottuvuuden pohdittavaksi, koska osakeyhtiön perustaminen helpottuu.

Heinäkuun alusta lähtien osakeyhtiön voi perustaa ilman 2500 euron osakepääomaa. Eduskunta hyväksyi 18. tammikuuta hallituksen esityksen, joka poistaa yksityisiltä osakeyhtiöiltä vaatimuksen osakepääomasta. Tähän asti osakeyhtiön perustaminen on vaatinut vähintään 2 500 euron osakepääoman. Heinäkuun 2019 alusta alkaen alkupääomaa ei vaadita.

Mutta hei, pohditaan tässä nyt samaan syssyyn kokonaisuudessaan yhtiömuotoasiaa, koska se on aloittavan yrittäjän eräs alkuvaiheen iso pähkinä purtavaksi.

Koska ylivoimaisesti suurin osa yrittäjistä valitsee yhtiömuodokseen toiminimen tai osakeyhtiön, harrastan tässä nyt tällaista yhtiömuotosyrjintää ja jätän auttamatta pois laskuista kommandiittiyhtiön, avoimen yhtiön ja vielä sekalaisen seurakunnan muita yhtiömuotoja, jotka ovat Suomen lain puitteissa ihan relevantteja. Älkää pahastuko.

Jos kuitenkin haluatte perehtyä myös näihin tässä tekstissä sorsimiini yhtiömuotoihin, lukekaa blogaus https://mandaatti.fi/yhtiomuodon-valinta/

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Messut ovat oiva markkinointi- ja myyntipaikka

Messut ovat oiva markkinointi- ja myyntipaikka

Näin onnistut messuilla! 7 käytännön vinkkiä

Messut, se tapahtuma on tilaisuus, joka kannattaa hyödyntää monin tavoin. Olen ollut kymmenillä ja kymmenillä erilaisilla messuilla. Agendallani on ollut tuotteiden myyntiä ja esittelyä, palveluiden esittelyä sekä yrityksen tunnetuksi tekemistä. Vaikka tuotteet ja palvelut ovat olleet hyvin erilaisia, minulla on ollut aina sama taka-ajatus eli kaupanteko.

Esittelen sinulle tässä seitsemän kohtaa, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun menet messuille. Pyrin antamaan joka kohdassa konkreettisen käytännön esimerkin, kuten tapanani on.
Tämä vinkkilista on koottu erityisesti yrityksen palvelun esittelyä ja myymistä silmällä pitäen, mutta toki se on hyödyllinen, jos lähdet messuille myymään tavaroita tai promoamaan uutta tuotetta.

1. Valitse oikeat messut

Messuja on pilvin pimein, erilaisille kohderyhmille ja messuosastojen hintahaarukka on muutamasta satasista kymppitonniin.
Seuraavista linkeistä löydät muutamien kaupunkien osalta hyvän otoksen messuista.

Tampere = https://www.tampereenmessut.fi/tapahtumakalenteri/
Helsinki = https://messukeskus.com/tapahtumat/ ja https://wanhasatama.fi/category/tapahtumat/
Turku = https://www.turunmessukeskus.fi/messut-ja-tapahtumat/

Itse olen aloittanut yleensä pienestä ja edullisesta messuosastosta. Jos olen huomannut, että juuri edustamani yritys ja kokeilemani messut ovat match, olen mahdollisesti kasvattanut osastoani seuraavilla kerroilla.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Kirjanpitäjäksi Mandaattiin

Kirjanpitäjäksi Mandaattiin

Etsimme iloista kirjanpitäjää Tilitoimisto Mandaatin Tampereen tiimiin!

Tehtävä: Kirjanpitäjä

Paikkakunta: Tampere

Haku päättyy: 15.3.2019

Tilitoimisto Mandaatti on suomalainen dynaaminen perheyritys, joka tarjoaa asiakkailleen kirjanpidon lisäksi bisnesviisautta.

Etsimme joukkoomme kirjanpitäjää

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Perusta yritys!

Perusta yritys!

Mandaatti Tampereella on Perusta yritys -iltapäivä maanantaina 25.2. klo 12-18.
Voit perustaa toiminimen tai osakeyhtiön ammattilaisen ohjauksessa.
Teemme kanssasi yrityksen perustamisilmoituksen, ilmoituksen ennakkoperintärekisteriin ja alv-rekisteriin.
Miksi tähän hommaan kannattaa ottaa ammattilainen mukaan?

  1. Saat heti kerralla kaikki rekisteröintiasiat kuntoon.
  2. Saat ammattilaisen näkemyksen alv-kauden mitasta.
  3. Saat ammatilaisen arvion yrityksellesi parhaasta yhtiömuodosta.
  4. Pääset juttelemaan ammattilaisen kanssa aloittavan yrittäjän mielen päällä olevista kysymyksistä.

Ja hei, yrityksen perustamisen lisäksi voit pohtia halutessasi kanssamme hyvää ja helposti muistettavaa nimeä yrityksellesi.

Eikä siinä vielä kaikki: Tilaisuudessa on mukana myös mainostoimisto Palation toimitusjohtaja Tiina Pajula, joka kertoo parhaat markkinointivinkit!

Miten Perusta yritys -iltapäivään pääsee mukaan?

Tule Tilitoimisto Mandaattiin maanantaina 25.2. klo 12-18 osoitteeseen Haarlankatu 4F, Tampere.
Voit ilmoittautua ennakkoon os. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. tai ilmestyä vain paikalle.

Tarjolla on pientä purtavaa! ????

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Kirjanpitäjäksi Mandaattiin!

Kirjanpitäjäksi Mandaattiin!

Etsimme iloista kirjanpitäjää Tilitoimisto Mandaatin Espoon tiimiin!

Tehtävä: Palkanlaskentataitoinen kirjanpitäjä

Paikkakunta: Espoo

Haku päättyy: 16.4.2019

Tilitoimisto Mandaatti on suomalainen dynaaminen perheyritys, joka tarjoaa asiakkailleen kirjanpidon lisäksi bisnesviisautta.

Etsimme joukkoomme palkanlaskentataitoista kirjanpitäjää

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Mielenrauhaa Tilitoimisto Mandaatista – kokemuksia Mandaatti

Mielenrauhaa Tilitoimisto Mandaatista – kokemuksia Mandaatti

Kiireinen ravintolayrittäjä laittoi asiakastyön ykköseksi

”Tärkeintä on olla salissa ja jutella asiakkaille”

”Hei, hei, mitä sulle kuuluu?” kyselee ravintolan iloinen hengetär Anjusga Jaakola-Simsek, kun sisään saapuu asiakas. Asiakas ja Anjusga vaihtavat muutaman sanasen.

”Tämä on täällä minun tärkein tehtävä. Olen täällä salissa ja juttelen asiakkaille", Anjusga selvittää yhtä menestyvän ravintolatoiminnan salaisuutta, “asiakkaan pitää tuntea olevansa tervetullut, täällä pitää olla hyvä tunnelma”.

Oulussa Limingantien varrella sijaitseva La Festa2 pitseria-lounasravintola on keskeisellä paikalla, jonne on helppo tulla. Parkkitilaa löytyy helposti. Suositun lounaspöydän aikaan on ravintolassa kiireisintä, pitsoja pyöritellään tasaisesti aamusta iltaan.

Kasvu tekee yrittämisestä mielekkäämpää

Anjusga ja hänen miehensä Muzaffer Simsek ovat pyörittäneet ravintoloita jo 20 vuoden ajan. Nykyinen on ollut toiminnassa samalla paikallaan jo 12 vuotta. Silloin yritys lähti kasvuun.
Tällä hetkellä yritys työllistää Anjusgan ja Muzafferin, kolme heidän aikuista lastaan sekä yhdeksän muuta työntekijää.
”Meillä on ollut sellainen työnjako Muzafferin kanssa, että hän suunnittelee ja visioi. Muzaffer on osannut aina katsoa tulevaisuuteen. Meillä on ollut halu tehdä itsellemme työtä ja halu kehittyä.
Yrittäminen on mukavampaa, kun on kasvua ja kehitystä.”
”Liian tyytyväinen ei saa olla. Aina pitää ottaa palaute vastaan, oli se sitten negatiivista tai positiivista ja korjata sitten asioita sen mukaan, mikä mahdollista on”, Anjusga selvittää.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Osallistu bisnesklinikoille marraskuussa 2018

Osallistu bisnesklinikoille marraskuussa 2018

Ilmoittautuminen syksyn viimeisille bisnesklinikoille on alkanut! Klinikoilla pääset tapaamaan liike-elämän ammattilaisia, jotka ovat valmiita pohtimaan kanssasi yrityksesi asioita.

  • Mietityttääkö esimerkiksi sopiva yhtiömuoto tai sen vaihtaminen?
  • Haluatko etsiä uusia markkinoita?
  • Mietityttääkö ensimmäisen työntekijän palkkaaminen?
  • Kaipaatko apua hinnoittelussa?
  • Sujuuko some?
  • Tarvitsetko neuvoja vaikkapa osakassopimusten tekoon?
  • Onko yrityksesi kasvanut jo niin suureksi, että tarvitset vinkkejä hallinnon ja liiketoiminnan virtaviivaistamiseen?
  • Haluatko tietää, miten sähköinen taloushallinto säästää yrittäjän aikaa ja rahaa?

Kaikkiin näihin ja myös muihin bisnekseen ja taloushallintoon liittyviin kysymyksiin saat asiantuntijoiden apua Mandaatin bisnesklinikalla.

Klinikoilla on tavattavissa mm.
Lakimies Eerik Ahola, lakiasiat
KTM, KLT-kirjanpitäjät Mari Lämsä, sekä KLT-kirjanpitäjä Sanna Mattila, taloushallinnon erityisasiantuntija Juhani Sirviö, yrityksen perustaminen, hinnoittelu, yritystoiminnan kehittäminen

Tilaisuudet ovat maksuttomia.

  • 14.11. Oulu klo 9-12
  • 15.11. Tampere klo 9-12
  • 16.11. Espoo klo 9-12

Ilmoittautumislinkit:
Oulu: https://www.lyyti.fi/reg/MandaattiOynSahkoisentaloushallinnonaamiaistilaisuus_6380
Tampere: https://www.lyyti.fi/reg/MandaattiOynSahkoisentaloushallinnonaamiaistilaisuus_1308
Espoo: https://www.lyyti.fi/reg/MandaattiOynSahkoisentaloushallinnonaamiaistilaisuus_5499

  0 Comments
0 Comments

Kokemuksia: ”Tilitoimisto Mandaatti on tehnyt paljon asioita yrityksemme hyödyksi.” – Tanja Peltola, Pisaron Oy

Kokemuksia: ”Tilitoimisto Mandaatti on tehnyt paljon asioita yrityksemme hyödyksi.” – Tanja Peltola, Pisaron Oy

Pisaron on suomalainen hurjassa kasvuvauhdissa oleva maanrakennusalan perheyritys. Kuten nimikin jo kertoo, kyse on pisaroista, tarkemmin sanottuna yritys myy ja rakentaa sadevesijärjestelmiä ja salaojia omakotitaloihin. Yritys toimii koko Suomen alueella, ja pääkonttori on Oulun vieressä Limingassa. Vuonna 2015 perustetun yrityksen liikevaihto on jo yli 4 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 60 maanrakennusalan ammattilaista.

Vaikka yrityksen kasvutahti on kova, työn jäljestä ja työssä viihtymisestä ei tingitä pisaraakaan. “Tulevaisuudessa haluamme olla tunnettuja parhaasta työstä ja työpaikasta omalla alalla”, sanoo Pisaronin talouspäällikkö Tanja Peltola. ”Tärkeinä osina voimakkaasti kasvavassa yrityksessä ovat nykyaikaiset toiminnanohjausjärjestelmät sekä tietysti osaava tilitoimisto”, Peltola sanoo.

Tilitoimisto Mandaatti on saanut olla mukana Pisaronin tarinassa vuodesta 2017 alkaen. ”Kun Pisaron kasvoi voimakkaasti, tarvitsimme uuden tilitoimiston, joka pystyisi vastaamaan kasvavan yrityksen haasteisiin. Eräs liiketuttava suositteli Mandaattia ja vakuutuimme sen luotettavuudesta. Näin alkoi yhteistyömme Tilitoimisto Mandaatin kanssa”, Peltola kertoo.

Ennen Tilitoimisto Mandaatin astumista kuvioihin Pisaronin kirjanpito oli tehty perinteisessä paperisessa muodossa. Mandaatissa Pisaron siirtyi välittömästi sähköiseen taloushallintojärjestelmään Procountoriin. “Sähköinen taloushallinto-ohjelma Procountor on hyvä. Siinä on helppo ja nopea hyväksyttää ja maksaa ostolaskut, sekä tehdä myyntilaskut sekä seurata reskontraa. Myös kuittisovellus, jolla voi puhelimen avulla tallentaa ja siirtää kirjanpitoon kuitteja on ollut hyvä. Työntekijät pääsevät myös tekemään matka- ja kululaskut siinä nopeasti”, Peltola selvittää.

Tilitoimisto Mandaatin palveluihin Pisaronissa on oltu tyytyväisä. ”Meidän omalle kirjanpitäjälle Nurron Vesalle mielettömät pojot. Hän on ammattitaitoinen, kuunteleva ja on tehnyt paljon asioita yrityksemme hyödyksi. Meillä saattaa olla välillä kiire, mutta Vesa on silti ottanut pikaisesti hoitaakseen asioitamme.”

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Kokemuksia Tilitoimisto Mandaatista: Tampereen autopesu

Kokemuksia Tilitoimisto Mandaatista: Tampereen autopesu

Nuorena yrittäjäksi

Edon Hyseni on tiennyt aina, että hänestä tulee yrittäjä. Tämän vuoden helmikuussa 19-vuotias Edon Hyseni polkaisi oman yrityksen eli Tampereen autopesun käyntiin Tampereen Lielahdessa.

Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy Hysenin nuoreen ikään. Pakko onkin kysäistä, eikö yrityksen aloittaminen hirvittänyt, kun ikääkin on vähänlaisesti?
“Olen tiennyt aina, että haluan yrittäjäksi. Haluan itse määrätä tekemisistäni, tässä ei tarvitse olla kenenkään alaisena. Yritystoiminnassa tykkään myös siitä, että kaikki on itsestä kiinni.”

Hyseni oli aikaisemmin töissä ostamassaan yrityksessä ja kun tilaisuus tarjoutui ryhtyä siihen itse yrittäjäksi, nuori mies ei epäröinyt tarttua haasteeseen. Ensimmäiset puoli vuotta nuoren yrittäjän päivät ovat olleet sen verran pitkiä, että sitä ei tohdi tähän edes kirjoittaa.
“Tiesin, että tämä on rankkaa, se ei ole ollut yllätys, vaan tilanne on vastannut odotuksia, Hyseni sanoo.”

Hysenillä on myös työnantajan vastuu.
“Oli alusta asti selvää, että tässä pitää olla myös palkattu työntekijä. Ei minua se palkkaaminen mietityttänyt.”

Isoimmat haasteet yritystoiminnan alkutaipaleella ovat liittyneet asiakkaiden hankintaan sekä paperihommiin, jotka tuppaavat tulemaan tehtäväksi kertarysäyksellä. Asiakassuhteiden vakauttamisen ohjenuora Hysenillä on yksinkertainen:
“Työt tehdään niin hyvin, että asiakas haluaa tulla uudestaan.”

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Osallistu bisnesklinikalle Espoossa pe 31.8. ja voita 500 euron lahjakortti!

Osallistu bisnesklinikalle Espoossa pe 31.8. ja voita 500 euron lahjakortti!

Osallistu bisnesklinikalle ja voita 500 euron lahjakortti, jolla voit ostaa Tilitoimisto Mandaatin taloushallinnon tai markkinoinnin palveluita!
Lisäksi tilaisuuteen osallistuneiden kesken arvotaan 100 euron ravintolalahjakortti.

Maksuton bisnesklinikka pe 31.8.2018 klo 9-12 Espoossa Keilanimentie 1:ssä, 02150, on sparrauspaikka uusille ja vanhoille yrittäjille.
Kaipaatko konkreettisia näkemyksiä yritystoimintasi kehittämiseen?
Haluatko etsiä uusia markkinoita?
Mietityttääkö ensimmäisen työntekijän palkkaaminen?
Kaipaatko apua hinnoittelussa? Sujuuko some? Tarvitsetko lakimiehen neuvoja?
Mietityttääkö sopiva yhtiömuoto?
Kaikkiin näihin ja myös muihin bisnekseen ja taloushallintoon liittyviin kysymyksiin saat asiantuntijoiden apua Mandaatin bisnesklinikalla. Varaa oma henkilökohtainen aikasi asiantuntijalta.

Asiantuntijamme Espoossa:
Lakimies Eerik Ahola, lakiasiat
KTM, KLT-kirjanpitäjä Mari Lämsä, yrityksen perustaminen, hinnoittelu, yritystoiminnan kehittäminen
VTM, Karoliina Ahola, myynnin ja markkinoinnin sparraus, some-markkinointi
Tilaisuuden aluksi Tilitoimisto Mandaatti kertoo toiminnastaan sekä Finago esittelee, kuinka sähköinen taloushallinto säästää yrittäjän aikaa ja rahaa.

Tilaisuus on maksuton. Paikkoja on rajoitetusti.
Alla linkki ilmoittautumissivulle:
Ilmoittaudu tästä!
Tilaisuuden järjestää Finago ja Tilitoimisto Mandaatti.

  0 Comments
0 Comments

Osallistu bisnesklinikalle Oulussa 29.8. ja voita 500 euron lahjakortti!

bisnesklinikka-oulu-elo-2018-mainoskuva-400x250

Osallistu bisnesklinikalle ja voita 500 euron lahjakortti, jolla voit ostaa Tilitoimisto Mandaatin taloushallinnon tai markkinoinnin palveluita!
Lisäksi tilaisuuteen osallistuneiden kesken arvotaan 100 euron ravintolalahjakortti.

Maksuton bisnesklinikka 29.8.2018 klo 9-12 Oulussa, os. Uusikatu 19 on sparrauspaikka uusille ja vanhoille yrittäjille.
Kaipaatko konkreettisia näkemyksiä yritystoimintasi kehittämiseen?
Haluatko etsiä uusia markkinoita? Mietityttääkö ensimmäisen työntekijän palkkaaminen?
Kaipaatko apua hinnoittelussa? Sujuuko some? Tarvitsetko lakimiehen neuvoja?
Mietityttääkö sopiva yhtiömuoto?
Kaikkiin näihin ja myös muihin bisnekseen ja taloushallintoon liittyviin kysymyksiin saat asiantuntijoiden apua Mandaatin bisnesklinikalla. Varaa oma henkilökohtainen aikasi asiantuntijalta.

Asiantuntijamme Oulussa:
Lakimies Eerik Ahola, lakiasiat
KTM, KLT-kirjanpitäjä Mari Lämsä, yrityksen perustaminen, hinnoittelu, yritystoiminnan kehittäminen
Markkinointipäällikkö, VTM, Karoliina Ahola, myynnin ja markkinoinnin sparraus, some-markkinointi
Tilaisuuden aluksi Tilitoimisto Mandaatti kertoo toiminnastaan sekä Finago esittelee, kuinka sähköinen taloushallinto säästää yrittäjän aikaa ja rahaa.

Tilaisuus on maksuton. Paikkoja on rajoitetusti.
Alla linkki ilmoittautumissivulle:
Ilmoittaudu tästä!
Tilaisuuden järjestää Finago ja Tilitoimisto Mandaatti.

  0 Comments
0 Comments

Osallistu bisnesklinikalle to 30.8.2018 Tampereella, voita 500 euron lahjakortti

bisnesklinikka-tampere-maaliskuu1-400x250

Osallistu bisnesklinikalle ja voita 500 euron lahjakortti, jolla voit ostaa Tilitoimisto Mandaatin taloushallinnon tai markkinoinnin palveluita!

Maksuton bisnesklinikka to 30.8. klo 9-12 Tampereen Telakalla on sparrauspaikka uusille ja vanhoille yrittäjille. Kaipaatko konkreettisia näkemyksiä yritystoimintasi kehittämiseen?
Haluatko etsiä uusia markkinoita? Mietityttääkö ensimmäisen työntekijän palkkaaminen?
Kaipaatko apua hinnoittelussa? Sujuuko some? Tarvitsetko lakimiehen neuvoja?
Mietityttääkö sopiva yhtiömuoto?
Kaikkiin näihin ja myös muihin bisnekseen ja taloushallintoon liittyviin kysymyksiin saat asiantuntijoiden apua Mandaatin bisnesklinikalla.
Varaa oma henkilökohtainen aikasi asiantuntijalta.

Asiantuntijamme Tampereella:
Lakimies Eerik Ahola, lakiasiat
KLT-Kirjanpitäjä Sanna Mattila, yrityksen perustaminen, hinnoittelu, yritystoiminnan kehittäminen
VTM, Karoliina Ahola, myynnin ja markkinoinnin sparraus, some-markkinointi
Toimitusjohtaja Nico Engström, Mainostoimisto Uhma, markkinointiviestinnän sparraus, verkkosivujen kehittäminen, brändin terävöitys

Tilaisuuden aluksi Tilitoimisto Mandaatti kertoo toiminnastaan sekä Finago esittelee, kuinka sähköinen taloushallinto säästää yrittäjän aikaa ja rahaa. Tilaisuuteen osallistuneiden kesken arvomme 500 euron lahjakortin, jonka voi käyttää tilitoimisto Mandaatin palveluihin. Tilaisuus on maksuton. Paikkoja on rajoitetusti.

Alla linkki ilmoittautumissivulle:
Ilmoittaudu tästä!

  0 Comments
0 Comments