Back to Top

Messut ovat oiva markkinointi- ja myyntipaikka

Messut ovat oiva markkinointi- ja myyntipaikka

Näin onnistut messuilla! 7 käytännön vinkkiä

Messut, se tapahtuma on tilaisuus, joka kannattaa hyödyntää monin tavoin. Olen ollut kymmenillä ja kymmenillä erilaisilla messuilla. Agendallani on ollut tuotteiden myyntiä ja esittelyä, palveluiden esittelyä sekä yrityksen tunnetuksi tekemistä. Vaikka tuotteet ja palvelut ovat olleet hyvin erilaisia, minulla on ollut aina sama taka-ajatus eli kaupanteko.

Esittelen sinulle tässä seitsemän kohtaa, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun menet messuille. Pyrin antamaan joka kohdassa konkreettisen käytännön esimerkin, kuten tapanani on.
Tämä vinkkilista on koottu erityisesti yrityksen palvelun esittelyä ja myymistä silmällä pitäen, mutta toki se on hyödyllinen, jos lähdet messuille myymään tavaroita tai promoamaan uutta tuotetta.

1. Valitse oikeat messut

Messuja on pilvin pimein, erilaisille kohderyhmille ja messuosastojen hintahaarukka on muutamasta satasista kymppitonniin.
Seuraavista linkeistä löydät muutamien kaupunkien osalta hyvän otoksen messuista.

Tampere = https://www.tampereenmessut.fi/tapahtumakalenteri/
Helsinki = https://messukeskus.com/tapahtumat/ ja https://wanhasatama.fi/category/tapahtumat/
Turku = https://www.turunmessukeskus.fi/messut-ja-tapahtumat/

Itse olen aloittanut yleensä pienestä ja edullisesta messuosastosta. Jos olen huomannut, että juuri edustamani yritys ja kokeilemani messut ovat match, olen mahdollisesti kasvattanut osastoani seuraavilla kerroilla.

2. Mieti, millaista messumateriaalia tarvitset

Käyntikortit ja esitteet ovat aivan välttämättömiä. Satsaa niihin. Käyntikortista voi tehdä jopa miniflaijerin, kun käyttää mielikuvitusta ja muista, että käyntikortissa on kaksi puolta.

Jos sinulla on useammanlaisia tuotteita ja/tai kohderyhmiä, harkitse useampia esitteitä.

Ja sitten, iso kysymys, minkä verran kannattaa painattaa esitteitä? Painata isompi satsi. Puhutaan mieluummin tuhansista kuin sadoista. Ylijäävät esitteet voit jakaa vaikkapa postilaatikoihin.

3. Suunnittele messuosasto

Satsaa messuosaston ulkonäköön. On kallista tilata kokonainen messuosasto valmiina messuorganisaatiolta tai ulkopuoliselta toimittajalta, ja ne ovat usein suhteellisen persoonattoman näköisiä.

Eli, jos sinulla on visuaalista silmää ja suunnittelutaitoa, tee osasto itse. Valitse tyyli ja värit. Osastolla kannattaa olla ainakin pöytä, istuimia, hyllykkö tai kaappi, kukkia ja viherkasveja. Mieti onko ständi tai roll-up tarpeellinen.

4. Jaa messuosasto

Lähde kaverin ja hänen yrityksensä kanssa messuille, niin saat kuluja puoleksi sekä voitte inspiroitua yhdessä.

5. Hommaa vetonaula!

Tämä on asia, josta et voi tinkiä.

Vetonaula voi olla kilpailu. Hernettä on purkissa -tyyppinen arvauskisa sovellettuna omaan toimialaasi voi olla oikein bueno.

Jos olet siivousyrittäjä, pyydä kisaajia arvaamaan montako bakteeria on keskimäärin kengän pohjassa tai montako lankaa on mopissa. Ja palkintona voi olla vaikka kotisiivous. (Ja hei, tämä on myös loistava konsti kerätä sähköpostilistaa ja puhelinnumeroita)

Vetonaula voi olla myös pupu tai aasi tai paikallinen klovni. Vetonaulana voi toimia esittelemisesi tuotteiden maistatus. Karkki toimii aina. Voit myös tarjota Fazerin sinisiä suklaita tai jos budjetti antaa myöten ja kohderyhmänäsi on lapset, niin hommaa hattarakone.

Vetonaula on sellainen, joka saa ihmiset pysähtymään ja toimimaan. Vetonauloja kannattaa hommata useampi kuin yksi.

Toistan, vetonaula on asia, josta ei voi tinkiä!

Messuille voi ottaa mukaan vetonaulaksi vaikka aaseja

Messuille voi ottaa vetonaulaksi vaikka aaseja!

6. Ota mukaasi feissareita

ja mahdollisesti jopa ammattimainen promoottori. Feissareina voivat toimia ystävälliset, puheliaat ja myyntihenkiset ystäväsi, siskosi, puolisosi tai työntekijäsi.

Ammattimainen promoottori osaa tämän pysytys ja esittelyhomman varmasti. Feissari tai promoottori ohjaa ystävällisesti messuvieraita osastollesi. Hänen tehtävänään on myös kertoa tuotteistasi ja palveluistasi osastollesi pysähtyneille ihmisille.

Keskustelu osastolle tulleen ihmisen kanssa kannattaa kokemukseni mukaan aloittaa kysymyksellä. Jos käytämme taas esimerkkinä kotisiivousyritystä, niin voit vaikka kysyä, että oletko harkinnut koskaan kotisiivoojan palveluja.

Jos otat ensimmäisellä messukerrallasi promoottorin mukaan, niin saat varmasti häneltä roppakaupalla inspiroivia tapoja lähestyä ystävällisesti ja asiallisesti messuvieraita.

Hyvä määrä esittelijöitä per osasto on 3-6 per päivä. Jos messuosastollasi on alimiehitys, et pysty ulosmittaamaan optimaalista hyötyä kalliista osastostasi.

7. Analysoi

Kun messut ovat ohi pohdi, mikä onnistui ja missä jutuissa oli parantamisen varaa. Seuraavalla kerralla olet varmasti viisaampi.

Messuille voi ottaa mukaan vetonaulaksi vaikka aaseja!

Pääasia, että menet!

Ensimmäisiin kuuluva messukokemukseni oman osastonpitäjän roolissa on 25 vuoden takaa eräiltä liikelahjamessuilta. Olimme varanneet messuosaston. Yksi porukastamme oli teettänyt kolme mainostaulua. Kun pääsimme kolmine tauluinemme messuosastollemme, tajusimme, että ne eivät riitä tekemään osastostamme visuaalisesti houkuttelevaa. Ideoimme puoli tuntia, menimme kauppaan, ostimme rekvisiittaa, kurkimme muita osastoja, menimme taas kauppaan ja voilá, saimme kuin saimmekin osaston esittelykuntoon. En suosittele kyseistä systeemiä kenellekään, mutta selvisimme silloin!

Jos haluat tilitoimiston, joka antaa sinulle konkreettisella tasolla neuvoja myös markkinoinnissa, ota yhteyttä Mandaattiin!

Markkinointipäällikkö, VTM, Karoliina Ahola, p. 040 7281731

Osakeyhtiö vai toiminimi? Osakeyhtiön perustaminen...
Kirjanpitäjäksi Mandaattiin

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Guest
Thursday, 28 March 2024

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.mandaatti.fi/