Back to Top

Tase - Mikä se on?

Tase - Mikä se on?

Ota yrityksen luvut ystäviksi ja menesty!

Kirjoitin kotva sitten blogauksen yrityksen tuloslaskelmasta. https://mandaatti.fi/tuloslaskelma/ Kirjoitukselle tuloslaskelmasta on ollut selvästi tilausta. Sen ovat lukeneet jo tuhannet lukijat.
Tuloslaskelmahan on kirjanpidon kahdesta kuukausittain saatavasta raportista se helpompi, se on se, jota yrittäjät useimmiten seuraavat. (Pikakertaus: tuloslaskelmassa on yrityksen tulot ja menot.)

Taseessa on yrityksen omaisuus

Tase-rukka on näistä kahdesta kirjanpidon raportista tykkänään lapsipuolen asemassa. Minultakin on yllättävän moni, jo pitkäänkin yrittänyt kysynyt, mikä se tase on. (ja pöljä sana kaikkinensa se on…).

Tase on yrityksen varallisuus. Tase on yhtiön omaisuus. Jos sanotaan, että yrityksen taseen loppusumma on suuri, niin yrityksellä on paljon omaisuutta.

Ja vielä: Jos yhtiöllä on traktori, jonka ostohinta on 10.000 euroa, niin taseessa sen arvo on hankintahetkellä 10.000 euroa. Eihän tämä kauhean monimutkaista matematiikkaa ole. Turhaan pelkäsit!

Pistän tähän listausta mitä taseessa on:

Varallisuus eli vastaavaa

  • Traktorit ynnä muut vastaavat eli yhtiön kalusto
  • Kiinteistöt eli esimerkiksi liiketila, jos se on yrityksesi omaisuutta
  • Varastossa olevat tavarat
  • Pankkitilin summa
  • Käteiskassan summa
  • Verosaamiset (olet maksanut vahingossa liikaa ennakkoveroa tai esim.alvia on verottajalla)
  • Myyntisaamiset (myyntilaskut, joita maksaja ei ole vielä maksanut yhtiöllesi)

Ja taseen loppusummaa toisella puolella on, mistä rahat on saatu. Olet siis voinut rahoittaa yritystäsi omalla pääomalla tai vieraalla pääomalla eli vastattavaa kertoo, mistä yrityksesi rahoitus on peräisin.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments

Kasvuyrityksen seitsemän pullonkaulaa

xlarge-rastor-mandaatti-400x250

Tässä blogitekstissä erittelen niitä tekijöitä, jotka ovat kasvavan yrityksen haasteita ja ongelmia. En anna suoria ohjeita kasvun hallitsemiseksi, vaan pyrin nostamaan esiin tärkeitä aihepiirejä. Oletan, että yrityksesi tuote/palvelu on kunnossa ja toimintasi on kohtuullisen kannattavaa.

Kun yrityksen toiminta kasvaa ja tuote myy hyvin, myynti on ehdottomasti yksi tärkeimmistä kasvun tekijöistä – ilman sitä ei kasvua tietenkään ole. Mutta miten kasvuyritys pystyy pitämään paketin kasassa kasvuvuosina? Miten yritys voi skaalata (=monistaa) liiketoimintaansa uusille paikkakunnille tai kansanväliseksi?

  1. Näppituntuma ei enää riitä – tarvitaan toiminnanohjausjärjestelmä kasvun tueksi

Näppituntuma on yleensä hyvä mittari yrityksen alkuvaiheessa, mutta kasvun myötä näppituntuma ei yleensä enää riitä. Myynnin lisääntyessä yritykselle voi olla haasteellista säilyttää realistinen käsitys siitä, mitä tavaraa missäkin tarvitaan ja miten tavarat saadaan toimitettua. Yritykselle voi olla haasteellista hallita tilauksia, ja kalenteri voi mennä erittäin pahasti sekaisin kysyntäpiikin iskiessä. Mikäli yrityksen johto ei näe kokonaiskuvaa yrityksen käytännön toiminnasta, on erittäin suurena riskinä, että yritys ajaa sokkona päin puuta.

Erilaisia toiminnanohjausjärjestelmiä on markkinoilla useita. Monet ohjelmistot saattavat olla melko järeitä, ja kalliitakin. Yrityksen johdon kannattaa kuitenkin muistaa, että hienoa ohjelmistoa tärkeämpää on selkeän kokonaiskuvan säilyminen. Toiminnanohjausjärjestelmän tärkeimpänä ominaisuutena on antaa riittävän hyvä kuva yrityksen operatiivisen toiminnan kokonaistilanteesta.

Tämä asia saattaa olla isossakin yrityksessä todella pahasti pielessä. Jorma Ollila toteaa muistelmissaan, että Nokia meinasi tuhoutua vuonna 1995, kun yhtiön toiminnanohjausjärjestelmät eivät pysyneet nopean kasvun mukana. Ollilan mukaan Nokia menetti ohjattavuutensa lähes kokonaan 1995. Toki kokoluokka on massiivinen, mutta tähän asiaan kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota jo kasvun alussa.

Continue reading
  0 Comments
0 Comments