Yrityksen perustamisen alkuvaiheisiin liittyy monia ennakko-oletuksia. Yksi yleisimmistä väärinkäsityksistä on paperisodan ja erilaisten muistettavien asioiden määrä. Paperityötä ei voikaan yritystä perustettaessa välttää, mutta sen määrä riippuu siitä, minkälaista yritystä ollaan perustamassa. Lisäksi prosessia voi keventää ja nopeuttaa asiantuntijoiden avulla.
Osakeyhtiön perustaminen onnistuu asiantuntijan avustuksella helposti
Osakeyhtiön perustaminen onnistuu asiaan perehtyneeltä, kuten tilitoimiston asiantuntijalta, helposti. Ensikertalaiselta sama työ vie helposti enemmän aikaa, koska asioista on otettava selvää. Osakeyhtiön perustaminen on yksinkertaisinta Verohallinnon ja PRH:n yhteisessä sähköisessä palvelussa. >> https://www.ytj.fi/index/tietoapalvelusta/sahkoisetilmoitukset/sahkoinenosakeyhtionperustaminen.html Tilitoimisto voi auttaa lomakkeen täyttämisessä ja lähettämisessä, jolloin kaikki tärkeät asiat tulee hoidettua alusta lähtien oikein.
Toiminimen perustaminen on kevyt toimenpide
Yksityiset elinkeinonharjoittajat voivat perustaa toiminimen. Sitä ei rekisteröidä sähköisesti, vaan perustamisesta ilmoitetaan Verohallinnolle PRH:n sivuilta löytyvällä PDF-muotoisella Y3- lomakkeella. >>> https://www.ytj.fi/stc/ytjliitteet/y3jahenkilotietolomake.pdf Ilmoitus lähetetään Verohallinnolle perinteisessä postissa. Toiminimen perustamisilmoitukseen täytetään yrityksen nimiehdotus, toimiala ja tilikausi. Ilmoituksessa myös arvioidaan tulevan liikevaihdon suuruutta. Samalla lomakkeella voidaan ilmoittautua esimerkiksi kaupparekisteriin, arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin. Toiminimen perustaminen onkin kevyt toimenpide kokemattomallekin. Velvollisuuksia esimerkiksi verottajan suuntaan on vain vähän, ja esimerkiksi arvonlisäverojen ilmoitusvelvollisuus vaihtelee liikevaihdon mukaan. Mikäli liikevaihtoa on vuodessa alle 30 000€, voi arvonlisäverot ilmoittaa kerran vuodessa. Kaikissa toiminimen perustamiseen ja hallinnointiin liittyvissä asioissa saat apua ja neuvoja tilitoimistosta.
Kannattaako laskutuspalveluja käyttää?
Laskutuspalvelut on suunnattu ns. kevytyrittäjille. Kevytyrittäjyydellä tarkoitetaan useimmiten sitä, että toiminta on yrittäjämäistä, mutta varsinaista yritystä ei perusteta. Yrityksen laskutus hoidetaan toisen yrityksen, laskutuspalvelun, kautta. Samalla kevytyrittäjä maksaa kaikista myymistään palveluista provision laskutuspalveluyritykselle. Esimerkiksi jos kevytyrittäjä laskuttaa asiakkaaltaan 1000 €, laskutuspalvelu vähentää summasta ensin ALV:n osuuden (24 %) ja jäljelle jääneestä summasta edelleen 5 % laskutusprovision. Suurin osa laskutuspalvelujen asiakkaista on pienyrittäjiä, jotka tienaavat satunnaisilla keikkatöillä muutamia tonneja vuodessa. Laskutuspalvelujen käyttäminen onkin heille usein kohtuuton kustannus tai suorastaan hyväntekeväisyyttä.
Lisäksi kevytyrittäjä menettää valtion edut ja tuet, jotka on suunnattu elinkeinonharjoittajille ja toiminimiyrittäjille. Hyödynnä pienyrittäjän kannustimet ja tuet!