Reipin tilan yrittäjä Sami Ketola siirtyi sähköisen taloushallinnon käyttäjäksi Procountorin taloushallintojärjestelmään noin vuosi sitten.

Päästetäänpä nyt Sami Ketola ääneen ja annetaan hänen kertoa kokemuksia Procountorin sähköisestä taloushallinnosta.

Miksi sähköinen taloushallinto eli miksi siirryit Procountoriin?

  • Siirryin Procountoriin sähköiseen taloushallintoon kirjanpitäjän suosituksesta. Kirjanpidon materiaalia oli paljon, ajoittain käteiskuitteja ja lippusia ja lappusia oli vähän työlästä pitää tallessa.
    Erittäin tärkeä syy oli myös se, että halusin päästä seuraamaan myyntireskontraa helposti.

Mitä hyötyä Procountorista on sinulle ollut?

  • Sähköisestä taloushallinnosta on ollut se hyöty, että toivomani myyntireskontra on nyt hyvin hallinnassa. Pystyn helposti katsomaan, onko myyntilaskut maksettu. Ohjelma ilmoittaa myös heti erääntyneet myyntilaskut ja niistä on tarvittaessa helppo lähettää muistutus.
    Ennen tarkistin maksetut myyntilaskut pankkitililtä ja se oli erittäin isotöistä ja hankalaa.
  • Myös myyntilaskujen tekeminen Procountor-ohjelmalla on erittäin näppärää.
  • Työtäni helpottaa myös se, että ostolaskujen maksaminen hoituu Procountorissa nappia painamalla. Siinäkin säästyy paljon aikaa, kun ei tarvitse verkkopankissa syötellä tilinumeroita ja viitenumeroita ja muistella sitä, mitä pitää maksaa ja milloin.
  • Erittäin hyödyllistä on myös se, että laput ja liput eivät ole hukassa, koska ne ovat ohjelmassa. Käteiskuitithan kuvataan sovelluksella, josta ne menevät suoraan ohjelmaan. Käteiskuitteja ei siis tarvitse säilyttää, vaan voin kuvata ne heti tehtyäni ostoksen ja heittää kuitin sitten roskakoriin.
  • Procountor säästää aikaa, rahaa ja hermoja.

Onko yrityksen taloustietojen seuraaminen helpottunut?

  • Procountorista pääsee mukavasti seuraamaan ja hakemaan monenlaisia raportteja. Jo Procountorin aloitussivu on erittäin informatiivinen. Se kertoo muun muassa, minkä verran rahaa on tilillä, mitä laskuja on tulossa ja mitä on menossa.
  • Tuloslaskelmalta pääsee myös helposti katselemaan, mihin rahaa on mennyt. Eli esimerkiksi ennen vanhaan saatoin vain todeta tuloslaskelmalta, että autokulut ovat yläkantissa ja sen jälkeen saatoin ottaa yhteyttä kirjanpitäjään, jonka kanssa kävimme autokuluja läpi. Nyt pääsen Procountorin avulla porautumaan yksittäisen kulutilin tositteisiin ja saan välittömästi konkreettisen selvennöksen esimerkiksi autokuluista.

Oliko ohjelman opetteleminen helppoa?

  • Alkuun opettelu oli työlästä. Siirtymävaihe oli hankala, koska osa laskuista oli järjestelmässä, osa paperilla. En ollut aina ihan kärryillä, mikä lasku milloinkin on maksettu tai maksamatta.
  • Lisäksi järjestelmän vaihto tuli juuri parhaimpaan sesonkiaikaan, jolloin muutenkin on kiirettä. Jälkeen päin ajateltuna olisi kannattanut tähdätä Procountoriin siirtyminen vähemmän kiireiseen vaiheeseen, niin olisin voinut opetella järjestelmään siirtymistä rauhassa.
  • Sain ohjelman opetteluun paljon apua Mandaatin kirjanpitäjältä, joka jaksoi aina kärsivällisesti neuvoa ohjelman kanssa. Myös Procountorin oma asiakaspalvelu on ollut hyödyllinen.

Kuinka paljon sinulta säästyy viikoittain aikaa paperihommien suhteen?

  • En ole tunteja laskenut, mutta työtunteja säästyy viikottain erittäin paljon, kuukausittain jopa kokonaisia työpäiviä.

Voitko suositella Procountoria muille yrittäjille?

  • Minunkin olisi kannattanut siirtyä täysin sähköiseen taloushallintojärjestelmään jo huomattavasti aikaisemmin. Varsinkin sesonkiaikoina laskutukseen ja myyntireskontraan liittyvät asiat olivat aikaisemmin erittäin työläitä.
  • En voisi missään tapauksessa palata vanhaan paperiseen kirjanpitosysteemiin.

 

Haluatko mielenrauhaa? Jos vastasit kyllä, ota yhteyttä Mandaattiin. Me valitsemme sinulle ja yrityksellesi juuri sopivan sähköisen kirjanpitojärjestelmän, joka säästää aikaa, rahaa ja henkistä energiaa.

Markkinointipäällikkö, VTM, Karoliina Ahola p. 040 7281731

Procountoriin pääset tutustumaan tästä:

Etusivu