Karoliina Ahola

Karoliina Ahola

Markkinointipäällikkö, Tilitoimisto Mandaatti

Yrittäjä, ymmärrä lukusi ja tule onnelliseksi! Lyhyt oppimäärä tuloslaskelmasta.

Kuinka monella teistä sattui juuri silmään yrittäjiä koskeva uutinen, jossa kerrottiin, että tyytyväisyys yrittäjänä korreloi vahvasti sen kanssa, kuinka hyvin ymmärtää yrityksensä talouslukuja? Minulla moinen uutinen iskostui verkkokalvoille vahvasti. Koska oman yrityksen talouden ymmärtäminen on tärkeää ja yksi tie tyytyväisyyteen, laadin ensihätään tekstin tuloslaskelmasta.

Tämä teksti on tarkoitettu eritoten niille, jotka haluavat ottaa taloushallinnon ensiaskelia, jotta bisnes saataisiin vielä parempaan kukoistukseen. Jos olet yrittäjänä taloushallinnon erikoisjamppa, niin ei kannata käyttää kallista aikaa tähän tekstiin, tässä ollaan nimittäin aika lailla perustasolla.

Lähtötilanteen kartoitus
Aina silloin ja jopa tällöin tapaan yrittäjiä, jotka tunnustavat taikka kehaisevat jättävänsä lukematta kuukausittaiset kirjanpidon raportit. Paljon on heitäkin, jotka noloina tunnustavat, että eivät ymmärrä kirjanpidon raporteista mitään. Hei, kuulkaas nolot, ei haittaa. Kukaan ei ymmärrä kirjanpitoa, jos siihen ei ole perehtynyt.

Kirjanpidon ymmärrys ei ole äidinmaidossa tullut taju ja normaali palkansaaja (jollaisia alun perin monet yrittäjät ovat olleet) voi heittää kirjanpidolla vaikka vesilintua.

Mutta mennään tuloslaskelmalle.

Eli mikä on tuloslaskelma?
Se on paperi taikka tiedosto, josta selviää yrityksen tulot ja kulut tietyllä ajanjaksolla, esimerkiksi syyskuussa. Tuloslaskelman saat kuukausittain tilitoimistoltasi tai kirjanpitäjältäsi.

Liikevaihto ja tulos ovat tuloslaskelman tärkeimmät tunnusluvut. Onneksi aika monet yrittäjät katsovatkin ne tuloslaskelmalta. Liikevaihto tarkoittaa yrityksen alvitonta myyntiä. Tulos on se, joka jää viivan alle. Se on yritystoiminnan tulos. Eli se summa, jossa on liiketoiminnat tuotoista vähennetty kulut, palkat ja ostot. Tulos voi olla plussaa tai miinusta, toivotaan tietysti, että isosti ollaan plussalla.

Seuraavaksi tuloslaskelmaa tutkiessamme astumme pykälän verran korkeammalle tasolle eli alamme vertailla. Jonkunlainen osa yrittäjistä vertaa liikevaihtoa ja tulosta esimerkiksi edelliseen kuukauteen, tai edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Se on erittäin järkevää. Sitten kannattaa uhrata hetki aikaa analyysille. Miksi liikevaihto kasvoi? Tai miksi tulos oli silti pakkasella? Miksi liikevaihto laski? Jos et saa omin avuin vastausta näihin kysymyksiin, ota yhteyttä kirjanpitäjääsi ja pohtikaa tilannetta.

Ostot, kulut, henkilöstökulut
Kun olet näin pitkällä eli tutkit ja vertailet tuloslaskelman lukuja, käytät jo taloushallinnon lukuja yritystoiminnan kehittämiseen. Nyt latu on auki ja eikun suksimaan. Seuraavaksi kannattaa katsoa tuloslaskelmalta, mihin rahaa on mennyt.

Otetaan ensin käsittelyyn ostot.  Ostot ovat esimerkiksi pullan raaka-aineisiin käytetyt menot, jos leivot pullaa myyntiin. Tai jos myyt kenkiä, niin kengät, jotka olet ostanut myyntiin, ovat ostoja.

Ja sitten voit katsella kuluja elikkä kulu on esimerkiksi se facebookiin pistetty pullamainos taikka astia, jonka ostit pullaa leipoaksesi. Kuluja ovat myös esimerkiksi toimitilakulut, markkinointikulut, liiketoiminnan muut kulut, ajoneuvokulut, hallintokulut ja mitä kulutilejä nyt kullakin yrityksellä onkaan. Henkilöstökulut on hirveän tärkeä tieto. Eli siinä on se, minkä verran työntekijöiden palkkoihin on mennyt rahaa.

Vertaa taas
Ja taas se tärkeä pointti, vertaa. Vertaa kuluja ja ostoja edelliseen kuukauteen ja vertaa edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Jos yritykselläsi ja sinulla on ollut kasvutavoite, ja liikevaihto on noussut ja tulos on parantunut, olet pääosin oikealla tiellä. Mutta, jos jossain luvuissa on heittoja vertailukauteen verrattuna, tee analyysi.

Esimerkkki: Markkinointikulut ovat pompsahtaneet reilusti viime vuoden vertailukuukauteen verrattuna. Tee analyysi, miksi. Poraudu vaikka lopulta tuloslaskelman kautta tositetasolle. Sieltä se viimeistään selviää. Tai tuloslaskelmaa tutkiessasi huomaat, että henkilöstökulut ovat kaksinkertaistuneet. Tee analyysi, miksi näin. Taikka huomaat tuloslaskelmalta, että ostot eivät ole järkevässä suhteessa liikevaihtoon. Tee analyysi, miksi ostot ovat kasvaneet hurjasti suhteessa liikevaihtoon.

Tuloslaskelma on työkalu
Tuloslaskelman lukeminen ei ole mitenkään vaikeaa, sanoisinpa jopa, että se on kohtuullisen kompaktia touhua. Siitä saa paljon arvokasta tietoa, jota voi hyödyntää yritystoiminnan kehittämisen suhteen. Jos tuloslaskelma on sinulle hebreaa, niin pyydä omaa kirjanpitäjääsi pitämään aiheesta oppitunti. Tulostakaa tuloslaskelma, tuijottakaa sitä yhdessä ja tulkaa viisaammiksi.

Me Tilitoimisto Mandaatissa opastamme mielellämme asiakkaitamme lukemaan tuloslaskelmaa ja käyttämään sen tietoja hyödyksi. Omalle kirjanpitäjälle voi myös sanoa, että haluaa esimerkiksi, että jotain tiettyä tulo- tai kuluerää seurataan tarkemmin. Tai omalta kirjanpitäjältä voi kysyä myös, mikä on tilikauden voitto. Kirjanpitäjämme myös hoksauttavat asiakasta, jos tuloslaskelmalla näkyy jotain poikkeavaa.

Karoliina Ahola, VTM, markkinointipäällikkö, Tilitoimisto Mandaatti

Osallistu bisnesklinikoille marraskuussa 2018

Ilmoittautuminen syksyn viimeisille bisnesklinikoille on alkanut! Klinikoilla pääset tapaamaan liike-elämän ammattilaisia, jotka ovat valmiita pohtimaan kanssasi yrityksesi asioita. Mietityttääkö esimerkiksi sopiva yhtiömuoto tai sen vaihtaminen? Haluatko etsiä uusia...

Pyydä tarjous tilitoimistopalveluista