Konkreettisia vinkkejä aloittavalle pienyrittäjälle!

Viime viikolla tein ensimmäisen blogauksen tästä samasta aiheesta,  nyt on vuorossa jatko-osa. linkki ensimmäiseen postaukseen

Nämä vinkit olen koonnut tähän pitäen silmällä pienyrittäjää, joka toimii kuluttajamarkkinoilla ja joka haluaa tehdä markkinointia kohtuullisella tai vähäisellä budjetilla.

Ja edelleenkin myös nämä samoin kuin ensimmäisen blogaukseni markkinointiteot ovat sellaisia, jotka olen itse tehnyt omaa yritystä pyörittäessäni.

Mutta mennään asiaan.

1. Joskus vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Eli tässä mennään nyt perinteisten markkinointikirjeiden ja mainoslehtisten puolelle. Kaupan, uimahallien, urheilukeskusten ja kirjastojen ilmoitustaululle kannattaa kiikuttaa esitettä. Mainoslehtistä voi jakaa myös kätevästi laittamalla niitä ihmisten postilaatikoihin. Tämä mainos postilaatikkoon -menetelmä on muuten myös oivallinen kuntourheilumuoto.

2. Painata sellaiset käyntikortit, jotka toimivat myös mainoksena. Käyntikortin takapuolelle voi pistää vaikkapa listaa yrityksesi palveluista.

3. Mene messuille. Näkymään ja/tai myymään sekä verkostoitumaan. Messuille voi mennä, vaikka sinulla ei olisi mitään tavaraa myytävänä. Tee kiva messuosasto, hommaa sinne vetonaula, esim. arvonta tai pupu, jolla saat ihmisiä pysähtymään. Jaa esitteitä.

4. Osallistu yleisötapahtumiin, pistä koju pystyyn ja jaa siellä mainoslehtisiä.

5. Järjestä avajaiset ja huomio, järjestä myös muita asiakastapahtumia.

6. Teippaa autoosi mainostarrat.

7. Mainosta ohimennen yritystäsi sosiaalisissa tilanteissa.

8. Puskaradio on erittäin tärkeä, satsaa siihen. Eli pyydä tyytyväisiä asiakkaitasi mainitsemaan sinusta tuttavillesi. Pyydä tyytyväisä asiakkaitasi antamaan myös arvio yrityksestäsi facebookissa tai googlessa. Asiakkaat auttavat mielellään.

9. Palvele asiakkaasi niin, että he tulevat varmasti uudestaan.

10. Hymyile silloinkin, kun ei hymyilytä. Kiinalaisen sananlaskun mukaan kauppiaaksi kannattaa ryhtyä vain, jos on hymyilevät kasvot.

Ja sitten vielä lopuksi. Kysy asiakkailtasi tiuhaan, mistä he äkkäsivät sinut ja yrityksesi. Näin pysyt kartalla siitä, millaiset asiakkaan kalastelukonstit tehoavat. Toisaalta, jos jokin markkinointikonsti ei heti onnistu, koita uudestaan. Jos ensimmäiset mainoslehtiset eivät tuottaneet tulosta, mieti olivatko ne tarpeeksi houkuttelevia. Pitäisikö ne tehdä uudestaan? Tarvitsisiko niissä olla paremmat valokuvat tai houkuttelevampi teksti? Tai jaoitko mainoksia oikeisiin paikkoihin?

Tarvitsetko konkreettisia neuvoja ja helposti toteutettavia ideoita markkinointiin?

Tilitoimisto Mandaatti auttaa pienyrittäjiä käytännöllisellä tasolla myös markkinoinnissa.

Karoliina Ahola, markkinointipäällikkö
040 7281731
Tilitoimisto Mandaatti

Pyydä tarjous tilitoimistopalveluista