fbpx

Konkreettisia vinkkejä aloittavalle yrittäjälle!

Asiakkaiden löytäminen ja konstit siihen eli markkinointi on yksi keskeisimmistä purtavista pähkinöistä liiketoimintaa aloittaessa.
Kokemukseni mukaan aloittavaa yrittäjää kiinnostaa erityisesti konkreettiset vinkit markkinoinnista.
Annankin tässä omien kokemusteni pohjalta konkreettisia ja yksinkertaisia vinkkejä markkinointiin aloittavalle yrittäjälle.
Kaiken, mitä tässä tarjoilen, olen tehnyt myös itse.
Vinkit on suunnattu erityisesti kuluttaja-asiakkaiden tavoittamiseen. Nämä markkinoinnin vinkit ovat myös erityisen sopivia, jos haluaa tavoittaa asiakkaita kengännauhabudjetilla, mutta pikkuisen järjestelmällistä jalkatyötä toki vaaditaan.
Osa neuvoistani on hyvin itsestääänselviä, jotka kaikki tietävät, mutta olen kuitenkin muistin virkistykseksi listannut ne tähän.

Konkreettista markkinointia eli toimenpiteitä

 

  1. Tee ennakkomarkkinointia. Tämä on erittäin tärkeä asia aloittavalle yrittäjälle. Tämän erittäin tärkeän jutun moni ohittaa. Tätä markkinoinnin lajia tehdään jo ennen kuin yritystoiminta varsinaisesti käynnistyy.
    Ennakkomarkkinoinnin toimenpiteeksi soveltuu periaatteessa mikä tahansa alla olevista konsteista, mutta some ja eritoten facebook sekä blogit ovat suosittuja ennakkomarkkinoinnin väyliä.
    Ennakkomarkkinointia voi tarinallistaa ja kuvallistaa. Voit tehdä postauksia esimerkiksi myymäläsi remontista, tuotteiden valinnoista yms., yms. Ennakkomarkkinoinnin punaisena lankana on kertoa, että tällaista on tulossa.
    Joku bisnesmies käytti ennakkomarkkinoinnista vertauskuvaa, että siinä myydään ikään kuin jo pihvin tirinää parilalla.
    Loistavaa ennakkomarkkinointia facebookissa ovat tehneet muun muassa Lillan Hotel & Cafe & Butik sekä Vanha Pappila Hetki.
  2. Yksi, usein simppeli, markkinointitemppu on näkyä siellä, missä liikepaikka fyysisesti sijaitsee.
    Kannattaa tietenkin järjestellä niin, että yrityksesi liikepaikka on potentiaalisten asiakasvirtojen äärellä. Nakkikioski peräkylän toisella puolella on hankala saada näkyväksi ja riittävän vetovoimaiseksi.
    Toki tiettyjä erityispalveluja asiakkaat voivat hakea vähän kauempaakin, mutta perusääntö on, että ole riittävän lähellä, ole hyvien kulkuyhteyksien päässä, ole siellä, missä asiakkaat kulkevat luontaisesti.
    Satsaa siis näkyvyyteen! Pistä näkyvää kylttiä tienposkeen sekä valotaulua tai teippausta yrityksen seinään tai ikkunaan.

    Näkyvä kyltti markkinoi!

  3. Kotisivut kuntoon. Tämä on erittäin tärkeä. Käytä tässä hyvää ammattilaista. Tekisi mieli sanoa, että älä edes yritä itse.
    Käy katselemassa mainostoimistojen omia kotisivuja. Kun löydät joltakin mainostoimistolta silmääsi miellyttävät ja toimivat sivut, olet aika lähellä matchia.
    Pyydä heiltä tarjous.
    Tutustu aiheeseen nimeltä sisältöoptimointi. Hyvä kotisivujen tekijä on aihepiiristä erittäin paljon kartalla. Kysy erittäin monelta kaverilta ja tuttavalta mielipidettä kotisivuista, jos et ole visuaalinen perusluonteeltasi.
    Kotisivujen tekemisen yhteydessä mainostoimisto suunnittelee usein aloittavalle yritykselle myös logon.
  4. Lähetä yrityksestäsi tiedote ainakin paikallislehteen, maakuntalehteen ja sopiviin aikakausi- tai ammattilehtiin. Ainakin paikallislehdet tekevät yleensä mielellään juttuja paikallisista yrityksistä. Jotkut toimialat ja tarinat kiinnostavat mediaa erityisesti.
    Jos pystyt tarinallistamaan itsesi ja yritystoimintasi ja lähettämään tällaisen valmiin tarinan esimerkiksi aikakausilehteen, on todennäköistä, että mielenkiinto herää ja julkaisukynnys ylittyy.
    Lehtijutusta tai verkkolehtijutusta voi saada hyvässä lykyssä mukavankin mainospläjäyksen.
  5. Markkinoi facebookissa. Facebook on Suomen suurin media.
    Face on ehkäpä kustannustehokkain markkinakanava kuluttajille monien tuotteiden ja palveluiden suhteen. Tee facea. Tee ainakin yksi postaus viikossa. Hyvä kuva on tärkeä. Jaa oikeissa ryhmissä. Kurkkaapa vaikka osoitteeseen https://www.facebook.com/groups/89610350646/. Siinä on konkreettinen vinkki siitä, miten yrityksen face-sivua on työstetty vuodesta 2013 alkaen. Ja erittäin tärkeää! Pistä facebook-mainontaan rahaa. Muuten se ei toimi. Satsaa tarinallisuuteen.
    Nyrkkisäännön mukaan somen postauksista 80 prosenttia pitää olla tarinoita, uutisia ynnä muuta sisältöä ja 20 prosenttia voi olla mainoksia, jotka kehottavat ostamaan.
  6. Mene instagramiin, varsinkin jos tuotteesi on suunnattu nuoremmalle kohderyhmälle.
    Ja tässä samat säännöt kuin facessa eli tee sitä aktiivisesti ja laita siihen rahaa. Satsaa kuvallisuuteen.
  7. Joskus vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Eli tässä mennään nyt perinteisten markkinointikirjeiden ja mainoslehtisten puolelle. Kaupan, uimahallien, urheilukeskusten ja kirjastojen ilmoitustaululle kannattaa kiikuttaa esitettä.
    Mainoslehtistä voi jakaa myös kätevästi laittamalla niitä ihmisten postilaatikoihin. Tämä mainos postilaatikkoon -menetelmä on muuten myös oivallinen koko perheen taikka jopa koko suvun kuntourheilumuoto. Hyvä ilmainen taitto-ohjelma, jota voit käyttää mainoslehtien laatimisessa on esimerkiksi Canva. canva.com
    Netti on pullollaan ilmaisia kuvapankkeja. Itse olen käyttänyt eniten Pixabayta www.pixabay.com ja Unplushia www.unplush.com
    Jos haluat ammattilaistason jälkeä, pyydä mainostoimistolta mainossivun pohja, johon voit itse helposti muokata uuden mainoksen.
  8. Painata sellaiset käyntikortit, jotka toimivat myös mainoksena. Käyntikortin takapuolelle voi pistää vaikkapa listaa yrityksesi palveluista.

    Informatiivinen käyntikortti toimii markkinoinnissa.    

  9. Osallistu yleisötapahtumiin, pistä koju pystyyn ja jaa siellä mainoslehtisiä.
  10. Järjestä avajaiset ja huomio, järjestä myös muita asiakastapahtumia.
  11. Teippaa autoosi mainostarrat.
  12. Mainosta ohimennen ja hienotunteisesti yritystäsi sopivissa sosiaalisissa tilanteissa.
  13. Puskaradio on erittäin tärkeä, satsaa siihen. Eli pyydä tyytyväisiä asiakkaitasi mainitsemaan sinusta tuttavillesi. Pyydä tyytyväisiä asiakkaitasi antamaan myös arvio yrityksestäsi facebookissa tai googlessa. Asiakkaat auttavat mielellään.
  14. Mene messuille. Näkymään ja/tai myymään sekä verkostoitumaan. Messuille voi mennä, vaikka sinulla ei olisi mitään tavaraa myytävänä. Tee kiva messuosasto, hommaa sinne vetonaula, esim. arvonta tai pupu, jolla saat ihmisiä pysähtymään. Jaa esitteitä.

    Messut ovat oiva paikka markkinoida.

  15. Hymyile silloinkin, kun ei hymyilytä. Kiinalaisen sananlaskun mukaan kauppiaaksi kannattaa ryhtyä vain, jos on hymyilevät kasvot.

Ja sitten vielä lopuksi. Kysy asiakkailtasi tiuhaan, mistä he äkkäsivät sinut ja yrityksesi.
Näin pysyt kartalla siitä, millaiset asiakkaan kalastelukonstit tehoavat. Toisaalta, jos jokin markkinointitoimenpide ei heti onnistu, koita uudestaan. Jos ensimmäiset mainoslehtiset eivät tuottaneet tulosta, mieti olivatko ne tarpeeksi houkuttelevia. Pitäisikö ne tehdä uudestaan? Tarvitsisiko niissä olla paremmat valokuvat tai houkuttelevampi teksti? Tai jaoitko mainoksia oikeisiin paikkoihin?

Tarvitsetko konkreettisia neuvoja ja helposti toteutettavia ideoita markkinointiin?
Tilitoimisto Mandaatti auttaa pienyrittäjiä käytännöllisellä tasolla myös markkinoinnissa.

 

Markkinointipäällikkö, VTM Karoliina Ahola p. 040 7281731